søndag den 20. marts 2022

Fugls føde

Spurvehøgen og tyrkerduen


"Af fugl er du kommet. Til fugl skal du blive."

Vi har natten til søndag haft besøg af en spurvehøg, der har forlystet sig med en tyrkerdue. Jeg var ude at lukke og slukke ved 18.30-tiden lørdag aften. Der var der ikke noget at se, men kl. 6.30 søndag morgen var der spredt tyrkerduefjer i baghaven ved dronningebusken under altanen.

Det er med stor sikkerhed en spurvehøg, der har været på spil. For spurvehøgen plukker byttet, inden den sætter fjerkræet uden fjer til livs.

Jeg gætter også på, at det er en hun. Spurvehøgehannen er næppe større end en tyrkerdue og tager mest småfugle, så det er sikkert hunnen, der er skurken.

Vi har mange tyrkerduer i haven, så bestanden overlever det nok. Det er livets og naturens gang. Det eneste, der ærgrer mig, er, at jeg ikke fik billeder af det natlige drama, som jeg heller ikke hørte noget til, selv om det foregik lige under kontorets altan.

Ingen kommentarer: