torsdag den 6. maj 2021

Rørhøg

Op med humøret


Egentlig var dagen en møgdag. En tur til tandlægen og farvel til en kindtand...

Men på vej hjem, mødte jeg denne flotte rørhøg på jagt ved golfbanen i Aabybro. Så det blev en god dag alligevel.

Rørhøgen har det godt i Danmark. Efter at have været næsten udryddet er bestanden steget støt siden 70'erne, og var i 2008 (det nyeste tal, jeg kunne finde) på 650 ynglepar.

Rørhøgen er særdeles fotogen og er blandt de mest fotograferede fugle i Lille Vildmose, hvad enhver kan forvisse sig om ved at følge mosens facebook-side. Her på egnen ses den dagligt ved Ryaas udløb i Haldager - og jeg ser også jævnligt rørhøg på markerne nord for Ulvedybet. Ved selve Ulvedybet ses den kun sporadisk. Her ser jeg til gengæld rørhøgens nære slægtning, blå kærhøg, ganske ofte.

Rørhøg er altså ikke en sjælden fugl i den danske fauna - og jeg går normalt ikke på jagt efter den. Men den er flot - og derfor benytter jeg selvfølgelig chancen, når lejlighed byder sig. For eksempel i dag, hvor den løftede en møgdag til en god dag...

Ingen kommentarer: