mandag den 31. maj 2021

Bukkejagt

Liv i naturen - og haven


Mandag aften vrimlede det med rådyr ved solnedgangstid.

Det er to uger siden, at bukkejagten gik ind, men jeg tænker nok de mærker, at der ingen jægere var på spil. Lyset var grumset i skumringen, men jeg kunne ikke dy mig for at trykke på aftrækkeren et par gange - og på trods af det manglende lys var der pletskud.

Det var i øvrigt ikke døgnets eneste naturoplevelse. Jeg stod op ved tretiden for at høre nattergale. Det var ikke det store - nærmest lidt spredt fægtning sammen med kukkerens kuk. Men da jeg kom hjem lidt i fire, hørte jeg nattergalen ganske tydeligt ovre fra golfbanen.

Mens jeg stod der og spidsede ører - ganske koncentreret - kom der et pindsvin slentrende bagfra. Det var koncentreret om mulig føde, så det havde ikke set mig, men dukkede pludselig op tyve centimeter fra min højre fod. Det var tæt på et bommesi-slag. Aldrig er jeg da blevet så forskrækket...

Et brøl undslap mig - og det stakkels pindsvin gjorde det eneste fornuftige: Forsvandt i en for et for pindsvin helt imponerende fart over bag værkstedet.

Jeg var slet ikke i humør til at lede efter det og få et foto. Jeg trængte bare til en kop meget stærk  kaffe efter den oplevelse...

Bukkejagten er gået ind, så det er med at passe på...

Ingen kommentarer: