fredag den 14. maj 2021

Pomeransfugl og blå kærhøg

Ornitologsnak


Hvert år på denne årstid får Danmark besøg af den flotte pomeransfugl på træk fra Nordafrika til Nordskandinavien og Sibirien. Ikke så forfærdeligt mange, men nogle hundreder stykker, der raster i områder som Vadehavet og Vejlerne - og så er der også altid en lille flok på måske 20 - 50 pomeransfugle, der vælger Ølands Vejle.

Det er en højtidsstund for ornitologer, der gerne kører langt for at se den sjældne fugl - og når det nu er her på egnen, holder jeg mig heller ikke tilbage.

Jeg var afsted onsdag, hvor jeg så et par stykker langt væk på de kæmpestore flade og spirende kornmarker. Jeg gentog turen torsdag - og da var jeg tættere på. Ikke tæt nok til ordentlige fotos, men dog et hæderligt doku-foto.

Mens jeg ledte efter pomeransfuglene, fik jeg så også et par fotos af den ligeledes sjældne blå kærhøg. Vi taler om højest 10 ynglepar og så nogle stykker på træk. Men også den blå kærhøg er relativ fast her på egnen. Jeg ser dem jævnligt ved Ulvedybet - og og torsdag blev det til et par fotos på Ølands Vejle af en ældre fødesøgende hun.

Så selv om det ikke ligefrem blev vinderfotos, så blev torsdag eftermiddag trods alt en god dag. Og lidt at blære mig med...

Ingen kommentarer: