torsdag den 25. februar 2021

Kys, kærlighed og knofedt

Restemad


Onsdag fik vi pariserbøf til aften. Lækkert, lækkert...

En rigtig pariserbøf skal serveres med en æggeblomme på toppen - og det giver så en masse æggehvide i overskud. I stedet for bare at smide det ud, benyttede jeg lejligheden til at lave kyskager. Og når sandheden skal frem, var det første gang, jeg forsøgte mig i marengskunsten, så jeg måtte lige en tur forbi google for at finde en grundopskrift.

De fire æggehvider blev pisket stive, hvorefter jeg sigtede 200 gram flormelis under fortsat piskning til massen var sej og tyktflydende. Jeg havde en sjat Amerena-sauce stående fra jul, så den piskede jeg også i. Det gav lidt smag (og lidt klædelig rødmen) på de ellers meget søde marengskager. Jeg tilsatte også en spiseske eddike. Det skulle angiveligt fremme bageprocessen.

Halvdelen af massen blev sprøjtet ud på en bageplade og gik i ovnen to timer ved 100 grader. Det fungerede fint, så kyskagerne var sprøde udenpå og lidt seje indeni, men hvis der bliver en anden gang, skal de nok have en time mere i ovnen ved en lidt lavere temperatur. Meningen er jo, at de skal tørre ud, men ikke tage farve af bagningen.

Den anden halvdel af marengsmassen blev sat til side. Planen er at bruge det som guf på lidt is til torsdagens dessert. Det ved fruen ikke endnu - men det falder sikkert i god jord.

Dybest set restemad. Men også beviset på, at der kan komme meget godt ud af rester - når man lægger lidt kærlighed og knofedt i madlavningen.

Ingen kommentarer: