søndag den 7. februar 2021

Jagthytten i Trend

 Royalt revir


Jeg kan forstå på de sociale medier og hofreporterne, at det åbenbart har vakt en vis opsigt, at Kronprinsen og familie angiveligt tilbragte forrige weekend i familiens jagthytte i Trend nær Farsø, hvor de så håndbold i fjernsynet.

Det er ganske vist ikke bekræftet fra royalt hold, at det var Trend, men hofreporterne gætter på det - ud fra et foto fra Instagram af Kronprinsen foran fladskærmen. Og det er så afsæt til en fortælling om, at jagthytten er, hvad en kongehusekspert betegner som den royale families "mest private sted".

Jeg har en enkelt gang været ved det meget private sted. Den 20. juli 2002 var der nemlig adgang til området omkring jagthytten i forbindelse med et velgørenhedsarrangement. Vi var på ferie i Farsø - og fruen, der interesserer sig for kongestoffet, ville gerne se stedet. Så det blev til en lille skovtur til jagthytten sammen med mine forældre.


Det var egentlig spændende nok, men jeg kunne ikke sige mig helt fri for også at være lidt pinligt berørt, da jeg så familien Danmark hæmningsløst kigge ind ad vinduerne til de kongelige gemakker. Men det fascinerede mig også lidt, så det blev til en masse fotos af folk, der gloede vinduer. Og desværre ikke til så mange billeder af selve jagthytten. Det var for resten heller ikke muligt på grund af de mange nysgerrige.

Det er gamle papirbilleder, som jeg har scannet. Det var i øvrigt en større opgave at finde dem, for de lå af uransagelige årsager i en kasse sammen med mine billeder fra 1999.

Da jeg var barn i Farsø, brugte kongefamilien jagthytten flittigt blandt andet hvert år til jul. Vi fik derfor ofte et glimt af de kongelige - især den gamle konge, når han var på indkøbstur hos købmand Heidemann. Det var vi da lidt stolte af.

Jagthytten var en folkegave til Kong Frederik og Dronning Ingrid, som blev overrakt i 1937. Før kommunalreformen havde Farsø kommune (Strandby-Farsø kommune) en kongekrone og tre jagthorn i våbenskjoldet - netop fordi jagthytten lå i "Kongens Farsø", som vi som børn yndede at kalde byen med en misundelig reference til Kongens Lyngby.

Nu jeg var i gang med at rode, fandt jeg i en af reolerne også jagtforfatteren og illustratoren Leif Ragn-Jensens bog "Trend - vor konges jagtrevir" fra 1956 i en flot, indbundet udgave. Så vidt jeg husker, var det en gave, da jeg blev konfirmeret i 1972.

Det er en rigtig flot konfirmationsgave, der næppe har været helt billig, men jeg husker desværre ikke, hvem den glade giver var. Men nu er bogen fundet - og den ligger klar på natbordet til i aften.

Ingen kommentarer: