fredag den 25. december 2020

Store andedag

Fløjlsand


Solen skinnede over Nordjylland allerede fra morgenen juleaftensdag, så jeg tog et smut til Frederikshavn på en lille fotoopgave - nu lyset var til det.

Jeg var dog kommet hjemmefra så tidligt, at lyset endnu ikke var helt perfekt, så jeg kørte ned til Sæby Havn for at spise morgenmad. Mens jeg sad i bilen, fik jeg øje på en flot fløjlsand, der sad på stenene i havnebassinet. Så jeg lod kaffen og rundstykkerne vente. Anden var tæt på - og på mindre end fem minutter havde jeg et par gode fotos. Fløjlsanden - en han - var dog ikke helt tilfreds med min tilstedeværelse, så efter de første par portrætter, vendte den mig gumpen og stak den til søs.

Pyt - jeg fik mine første fotos af fløjlsand, nogensinde. Og det var jo ikke dagens eneste and. Som hos det store flertal af danskerne fik vi også and juleaften. Langtidstegt og med hjemmelavet rødkål og brunede kartofler til - og så en herlig andesauce smagt til med portvin, solbærgele og en sjat fløde. 

Anden var en stor dansk landand på godt tre kilo. Noget større større end fløjsandens sølle 1,4 kilo, så der er mad til et par dage. Det gør bestemt ikke noget...

Ingen kommentarer: