fredag den 10. juli 2020

Dettifoss

Bolværksmatros

De seneste måneder er det faldet i min lod at skrive en del historier fra den maritime verden - både søfart og fiskeri - så den grønne sikkerhedsvest og den gule sikkerhedshjelm har fået fast plads bag i bilen, for det er dagens standard, når man færdes på havnene.

Torsdag gik turen til Aarhus Havn for at fotografere nybygningen Dettifoss, der er det ene af det islandske rederi Eimskips to bidrag til fremtidens Grønlandsfart. Her skal det sejle med søsterskibene Bruarfoss og Tukuma Arctica (læs mere her)via blandt andet Tórshavn og Reykjavik.

Egentlig kunne jeg godt have lavet billederne i Grønlandshavnen i Aalborg, men det passede ikke lige i planerne, så jeg måtte altså en tur til Aarhus og byens kæmpehavn, som det ikke er helt let at finde rundt på. Men med gode kontakters hjælp lykkedes det da både at få de fornødne tilladelser og finde skibet, der torsdag eftermiddag oven i købet var under forlægning fra en kajplads til en anden.

Dettifoss er ligesom Tukuma Arctica et kæmpemæssigt skib - 179 meter i længden og med plads til 2150 20-fodscontainere. Men på dækket kunne jeg nu også ane typisk grønlandsgods - lystbåde og en lastbil. Både og biler transporteres på et såkaldt flatrack, som har samme bundstørrelse som en container og anbringes så oven på containerne...

Også i dag fredag handler det om søfart. Nanoq Arctica, som jeg tidligere har fotograferet i Aalborg, skal navngives i den østgrønlandske by Tasiilaq. Desværre har jeg ikke mulighed for at være til stede, men så har vi jo heldigvis både telefoner og internet i vore dage.

Det er noget helt andet end i 1883-85, da Gustav Holm kortlagde den grønlandske østkyst på den såkaldt Konebådsekspedition, der 10 år senere førte til grundlæggelsen af byen Ammassalik - det nuværende Tasiilaq.

Ingen kommentarer: