Fra Østhavnen til Østgrønland
Rederiet overtog skibet fra værftet i Polen onsdag, og nu er det i Grønlandshavnen for at blive endelig klargjort, inden turen går til Grønland - fra Østhavnen til Østgrønland. Her skal Nanoq Arctica til efteråret afløse den aldersstegne Angaju Ittuk, der er fra 1984 - og er et godt gammeldags stykgodsskib i modsætning til nybygningen, der tager 108 20 fods-containere. Nanoq er da også mere end dobbelt så lang, som Angaju Ittuk.
Det er planen, at Nanoq fra efteråret, og så længe isforholdene tillader det, skal forsyne Østgrønland fra Reykjavik hver anden uge. I dag har Tasiilaq i åbentvandsperioden atlantskib hver tredje uge - og der er altså lagt om til en væsentlig styrkelse af forsyningerne til et stykke rigtigt udkantsgrønland.
For os landkrabber er det mest interessante ved skibet nok de to kraner, hvor den ene er monteret i stævnen. Det er lidt af en grønlandsk specialitet, som gør det muligt at losse på steder med tvivlsomme eller slet ingen havnefaciliteter. Ellers er normen inden for moderne skibsfart, at der slet ikke er kraner på skibene...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar