mandag den 8. juni 2020

Haven på omgangshøjde

Min havedagbog

Som sædvanlig har vi pelargonier i den store gryde ved indgangen.
 Det er et par uger siden, at gryden blev plantet til, og den står
 flot med blomster og byder både gæster og forbipasserende velkommen.
Min søster har på sin blog en serie, hun kalder "Havedagbog". Jeg vil da ikke stå tilbage for dette udmærkede initiativ, så her er et par nedslag fra haven efter nogle dage, hvor vejr og tid har tilladt en del arbejde i haven.

Der er masser af opgaver, der fortsat skal klares, men jeg mener i al beskedenhed, at jeg er nogenlunde på omgangshøjde med kalenderen - og det begynder at se flot ud.

Der er masser at fortælle fra havefronten, så vi tager den lige over et par omgange...
Juletræet ved hoveddøren - en ædelgran - vokser godt og
har lagt 10 cm lange, lysegrønne skud til væksten.
Jeg er jo lidt af en krukke, så det understreger vi med en stor gruppe
krukker på gårdspladsen. De er plantet til med enkelte købepelargonier
 - og ellers de overvintrede. Den hvide potte til højre rummer en
knoldbegonie, som først nu er begyndt at spire. Både
georginer og knoldbegonier er lidt langsomme i år, synes jeg.
Beddet med morgenfruer er blevet kantet med isbegonier, som
 jeg holder meget af. Den lillekirkegårsplante svigter aldrig med
 sine dejlige røde blomster. I øvrigt har jeg valgt at så marklomster i
stedet for morgenfruer i år for afvekslingens skyld. Men der
skal nok blive masser af morgenfruer alligevel, for jorden er fuld af frø.
Kartoflerne står fint. Der er cirka tre uger til, at vi
kan begynde at høste de nye kartofler.
Dina er ret vild med gladiolus, så det har vi nu i to store
krukker ved drivhuset. Det er først til efteråret, at de blomstrer.
Nu er det lige før, at bonderoserne begynder at blomstre. Jeg har fire af
 slagsen, og de er ved at være godt voksne, så en hastig optælling
viser, at de giver over 100 blomster, så jeg kan se frem til en
blomsterfest også indendørs, for det er gode snitblomster.
Normalt planter jeg først agurker efter 1. juni, men i år var jeg
allerede i gang i begyndelsen af maj. Den slags straffes, for de blev
taget af en enkelt nat med nattefrost, men nu er anden omgang godt i gang.

Ingen kommentarer: