søndag den 21. juni 2020

Pilluaspritsi...

Grønlands nationaldag

Normalt er den grønlandske nationaldag en dag med store sammenkomster - blandt andet i Aalborg Zoo, hvor grønlændere og venner af Grønland samles for at fejre det skønne land mod nord.

Det har coronaen sat en stopper for i år, men dagen blev trods alt markeret ved et lille, lukket arrangement i Det Grønlandske Hus i Aalborg, hvor flaget blev hejst, der var tale og fællessang - og så et fælles morgenbord med behørig afstand på en meter mellem pladserne.

Uddannelseskonsulent Julie Bødker Pedersen stillede op som model, så jeg kunne lave et foto med titlen "Pilluaspritsi tamassi", et ordspil på den efterhånden uundværlige håndsprit og dagens traditionelle hilsen "pilliaritsi tamassi" - tillykke allesammen...

Når jeg kører til Aalborg, kommer jeg forbi flyvestationen. Og det var en fryd at se, at flyvestation Aalborg i år med militær punktlighed i lighed med andre offentlige institutioner havde hejst det grønlandske flag. Det glemte de nemlig sidste år...

Hjemme igen kunne jeg så også glæde mig over, at Dina fejrede nationaldag sammen med Marie og en gang hellefiske-suassat. Og vi havde selvfølgelig også Erfalasorput vajende over parcellen i dagens anledning.

Ingen kommentarer: