På med huen
Grønlandske studenter i Sisimiut. |
Dung, dung, dung… Studenterne kommer…
I den seneste uges tid har lyden af heftige pop-rytmer flere
gange blandet sig fuglekoret i den lille landsby på Øland. Det er studenterne,
der for fuld musik på ladet af en gammel militærlastbil fejrer en forhåbentlig
veloverstået eksamen, så det skal de selvfølgelig have lov til – om end man
måske kan mene, at kampen for at lov til studenterkørslerne i denne corona-tid
havde været en større sag værdig.
Nu begynder så kampen om de eftertragtede uddannelsespladser.
Snart vil medierne bugne af historier om unge, der kommer ind på drømmestudiet
– og andre unge, der trak en nitte i uddannelseslotteriet.
Mange af disse såkaldt human-interest-historier har næppe
interesse for andet end den nærmeste familie. Det er nu en gang sådan, at ikke
alle kan blive hjernekirurger og raketforskere – dels fordi de ikke har
evnerne, dels fordi efterspørgslen efter disse højt specialiserede
jobkategorier er relativt begrænset.
Det kan medierne så bruge som afsæt til historie om alle de
arbejdsløse akademikere – og måske et interview med en bankdirektør, som mener,
at akademikere tilfører banken noget helt særligt.
Mediernes store interesse for universitetsuddannelserne og
de studerende afspejler givetvis den kendsgerning, at journalistuddannelserne
har ændret sig fra den rene mesterlære til noget, der i et vist omfang foregår
på en skole eller endda et universitet.
Jeg synes, at det er uinteressant. Jeg vil hellere læse om
nogle af alle de unge, som vælger at få en uddannelse i nogle af vore store
virksomheder. De store butikskoncerner som Jysk, Salling Group og Coop tilbyder
et væld af gode, brugbare uddannelser. Alene Bilka ansætter hvert år 500 unge
mennesker til en uddannelse, der i bedste fald kan ende med et job som topchef
i dansk detailhandel.
I gamle dage var det lidt nemmere at gå på universitet. For
hvis man læste humaniora, blev man som oftest gymnasielærer. I dag ved de unge
ikke altid, hvad det er de læser til – og kan næppe forklare, hvad de fine
teorier kan bruges til. Anderledes er det med en uddannelse i en butikskæde.
Her er målet temmelig klart. Man starter med at fylde hylder op – og hvis man
er tilstrækkelig dygtig og ambitiøs, ender man som direktør.
Lad os få disse
unge mennesker frem i lyset, så de unge, når de står foran valget af
uddannelse, kan se, at en universitetsuddannelse ikke er det eneste
saliggørende.
Det er en systemfejl, at mange af universitetsuddannelserne
specielt kvalificerer til en gerning i det offentlige. Gennem de seneste 25 år
har akademikerne fortrængt HK’erne i kommunerne som sagsbehandlere, men
umiddelbart er der ikke noget, der tyder på, at kommunernes sagsbehandling er
blevet væsentligt bedre, kundevenlig og effektiv af den grund. Der er ingen
grund til at gentage den fejl i den private sektor, hvor værdierne som bekendt
skabes.
Misforstå mig ikke… Selvfølgelig har vi brug også for
akademikere – specielt til undervisning og forskning. Forskere skaber udvikling
og nye løsninger på mange udfordringer, som ingen almindelig mand kan udtænke.
Jeg mener faktisk også, at vi skal både forkæle og stimulere
forskerne. For eksempel ved at begrænse brugen af åremålsansættelser på
universiteterne. For selv om vi løber en risiko for lidt slendrian, er jeg
stærkt betænkelig ved principperne om, at al forskning skal ende med en
faktura. Det er jo nu engang sådan, at den, der betaler, bestemmer – og når
forskere skal bruge al for megen energi på at skaffe midler til fortsat
ansættelse og nye projekter, risikerer vi også, at det går ud over den uafhængige
forskning.
Men tillykke til de nye studenter. Da jeg selv blev student,
brugte vi ikke at køre rundt i gamle militærkøretøjer. Til gengæld drak vi os i
hegnet – og lavede i øvrigt også en masse andre sjove ting i hegnet. Det håber
jeg, at nutidens studenter også får tid til – før det vanskelige
uddannelsesvalg.
På kanten, Nordjyske Stiftstidende 3. juni 2020
Ingen kommentarer:
Send en kommentar