lørdag den 18. juli 2020

Das Krænkenhaus

Kan is krænke?

Foto: Frisko
Jeg er krænket. Meget krænket. Det vender jeg tilbage til, men jeg nævner det bare lige indledningsvis, fordi offerrollen i øjeblikket er den sikre billet til omtale og opmærksomhed.

Tiden efter corona har været præget af en besynderlig debat – sikkert fordi folk har haft alt for megen tid - hvor alle mulige interessegrupper har følt sig krænket, har skændet mindesmærker og kunstværker, krævet historien skrevet om og krævet sproget ændret.

Det generer mig voldsomt. Især hærværk, som bare er en kriminel handling, som der skal slås hårdt og øjeblikkeligt ned på. Gerne med solid historisk inspiration fra gabestok, tvangsarbejde samt vand og brød.

Det er lidt sværere med debatten om ordene. Selv er jeg temmelig hårdhudet, og det har aldrig generet mig, at man kalder et anhængertræk for jydekrog. Ej heller at man kalder vores landsdel for udkant. Tværtimod. Det gør mig stolt.

Men jeg vil nu nødig beskyldes for at være københavner. Og det undrer mig meget, at der er en is, der hedder Københavnerstang. Når jeg hører ordet Københavnerstang, forestiller jeg mig en slatten ispind uden rygrad, men som er stor i munden – og temmelig sikkert for stor til, at den er spiselig.

Her i huset har vi haft debatten om Eskimo-is oppe at vende. Debatten er ganske nærværende i det lille hjem. Jeg har boet en del år i Grønland, og min kone – Hjemmestyret – er fra Grønland.

Fruen giver ikke så meget for debatten. Faktisk affærdigede hun hele is-diskussionen med et særdeles ugrønlandsk ”fuck”.

– Jeg er ikke eskimo, ej heller inuit, jeg er grønlænder – kalaallit, siger hun med henvisning til den grønlandske betegnelse for Grønland: Kalaallit Nunaat – Menneskenes land. Pointen er, at hun finder debatten om eskimo-is ret latterlig og overflødig. 

For resten holder fruen som de fleste grønlændere meget af is – spiseis, forstås – og Kæmpe Eskimo er uanset navnet blandt favoritterne.

En god ven og kollega, den grønlandske journalist Jensine Berthelsen sagde det ganske præcist på sin Facebook-profil for nylig: "Hvad sker der dog? Var stolt over at en så velsmagende is netop hed Kæmpe Eskimo. Vi er da eskimoer, vi spiser råt kød, hvad er det der gør ondt?"

For fuldstændighedens skyld – og fordi det næppe er særlig kendt i Danmark – vil jeg også lige tilføje, at et af Grønlands første pop-orkestre, der spillede glad Beatles-inspireret dansemusik i begyndelsen af 60’erne kaldte sig ”The Eskimos”. Det har næppe været ondt ment, for orkestret er fortsat populært på de grønlandske grammofoner og CD-spillere i en festlig stund.

Jeg synes, det er en svær debat, men synes også at der er brug for lidt nuancer i debatten.

Selv kunne jeg aldrig drømme om at kalde folk for eskimoer, men nu er det altså en is, vi taler om. 

Jeg kan ikke tale på vegne af de krænkede, men mener helt generelt at man skal passe på ikke at læse noget nedsættende ind i alle mulige ord. For det har næppe været ophavsfolkenes mening at krænke ved at kalde en is for Eskimo – lige så lidt som det har været meningen at krænke københavnere med en Københavnerstang.

Det er en uskik i tiden, at vi bedømmer fortidens handlinger med nutidens moralske kompas. Det bliver vi ikke bedre mennesker af. Men som oplyste mennesker skal vi naturligvis kende fortiden. Jeg vedkender mig gerne Danmarks fortid som slavehandlernation. Ikke fordi jeg billiger det, men fordi det altså var helt normalt en gang. Det gider jeg altså ikke have dårlig samvittighed over – og ej heller undskylde. For det skete jo lang tid, før jeg blev født.

Debatten om ordene bekymrer mig, for når noget ikke kan siges, skaber det censur og ikke mindst selvcensur. Det tror jeg ikke fører til noget godt på langt sigt. Den fri debat uden selvcensur er – hvor uskøn den end kan virke – en forudsætning for udviklingen.

Jeg har altid holdt af at kalde en spade for en spade – også selv om det kan være fornærmende over for en skovl og en møggreb. Det agter jeg at blive ved med.

Men jeg er faktisk allerede ramt af selvcensuren og bekymret. For hvad risikerer jeg ikke ved at skrive denne klumme? Måske er det min tur til at blive hængt ud i medierne som en sur gammel mand og det, der er værre?

Men kald mig bare sur gammel mand. Det er i min alder lidt af en hædersbetegnelse, så det lever jeg fint med…

Og så er jeg altså også krænket, som jeg skrev i indledningen. For Jægerspris-virksomheden Hansens Is har netop besluttet, at virksomheden ikke længere vil sælge en is, der hedder Eskimo-is. Det krænker mig ærlig talt, at virksomheden for ussel mammon her og nu giver efter for en bølge i tidens debat. Sådan nogle vindbøjtler. Den holdning er ikke en Hansen værdig – og det krænker mig…

P.s. Navneændringen på Eskimo-is virker i øvrigt besynderlig, for hvis man tjekker firmaets hjemmeside, kan man blandt andet finde virksomhedens historie under overskriften: ”Hansens: En historie om at holde fast i principper”.

"På kanten", Nordjyske Stiftstidende 17. juli 2020

Ingen kommentarer: