fredag den 24. maj 2019

Blomster til kontoret

En lille liljekonval

Liljekonval var min mors yndlingsblomst, så netop nu i den spirende sommer, hvor den lille blomst er på sit højeste, er luften fuld af minder.

Det skyldes ikke mindst, at liljekonval er en temmelig voldsomt duftende blomst, der ufølsomt og folkeligt nemt kan betegnes som duften af "fransk horehus i havsnød". Det er i hvert fald fruens mening, men nu er hun jo også lige igen holdt op med at ryge, så lugtesansen er nok lidt overvældende.

Men under alle omstændigheder er der nedlagt forbud mod liljekonval i de fælles gemakker. Heldigvis har jeg fortsat mit eget kontor - og her må der både ryges, småfises og spises syrlige drops.

Det giver plads til en lille buket liljekonvaller på skrivebordet, så jeg kan sende min mor en kærlig tanke, mens jeg skriver på livet løs i en duft af fransk horehus i havsnød. Mellem os sagt, synes jeg, at det er ren luksus.

Ingen kommentarer: