tirsdag den 7. maj 2019

Havørredernes fest

Børsteorme på menuen

For et par uger siden bragte jeg et foto af en springende havørred og fremsatte en teori om, at den nok var på sildejagt.

Billedet var taget en aften på vej hjem, hvor havørrederne var voldsomt aktive - faktisk i en grad, som jeg aldrig mindes at have set tidligere - og jeg lovede også at prøve at lave nogle bedre fotos. Det er nu lykkedes, og jeg har samtidig fået en ordentlig forklaring på fænomenet med de særdeles forårsaktive havørreder.

Foto: BeachExplorer, cc-by-sa 3.0
De er nemlig på børsteorme-jagt. Børsteorm er en lækkerbidsken for havørreder, og netop nu i foråret forlader de deres huller i sandbunden for at gyde og lægge æg. Det lyder sværmerisk - og det siges da også, at børsteormene sværmer.

Det kan gå ret voldsomt for sig. Naturhistorisk museum fortæller på sin hjemmeside, at der kan være op til 3.000 børsteorme pr. m². Sandsynligvis er det duftstoffer – såkaldte feromoner – der sørger for synkroniseringen. De formodes at blive afgivet af hunnerne i forbindelse med ægmodningen. Hos stor børsteorm er det hannerne, der svømmer rundt, mens hunnerne bliver ved bunden. Alle de voksne dør efter gydningen. Æggene er bittesmå, ikke mere end knap 0,2 mm.

Fænomenet er velkendt blandt lystfiskere, fortæller min gode ven, Kaj, som er en dreven en af slagsen. For sværmene af børsteorme trækker havørreder til, som mine fotos viser - og lystfiskerne bruger gerne børsteorme eller børsteorm-lignende spinnere som madding netop i forårsmånederne, hvis de skal have en lækker havørred på krogen.

Jeg har i øvrigt selv brugt børsteorme engang til skrubber. Det var ikke nogen succes, for det er nogle fede og arrige krabater, der gerne bider i fingrene, når de skal kroges. Det gør avs, for de op til 15 cm lange børsteorme har kraftige kæber, der nemt bider gennem menneskehud. Men hvem vil ikke bide fra sig ved udsigten til at skulle ende sine dage spiddet på fiskekrog som madding?


Ingen kommentarer: