Medietroværdighed på kanten
Varm luft kan være ganske spektakulært, men det er værd at notere sig, at en varmluftballon ikke evner at bevæge sig ved egen hjælp. Foto: Wikipedia |
Spis dig til færre prutter, lød det forløsende, fornøjeligt
og forjættende fra internetmediet Nordjyske.dk som tirsdagens absolutte
hovedhistorie, og Nordjyske.dk levede dermed op til nærværende (Nordjyske Stiftstidende) dagblads 250-årige
målsætning om at levere ”nyttige og fornøjelige efterretninger”.
Historien føjer sig til den endeløse række af
ligegyldigheder, som de internetbaserede og de elektroniske medier dagligt
kolporterer – og de seriøst arbejdende journalister på landsdelens største trykte
medie må se sig trukket med i faldet af kollegerne på internettet og på radio
og TV.
Ligegyldighederne vælter ud i den elektroniske æter i en
lind strøm. Tirsdag bragte DR et program om Surruques Frankrig. Det skulle være
en optakt til det franske præsidentvalg, men føjede sig bare til rækken af ligegyldige
DR-medarbejderes familiebesøg på licensbetalernes regning, ligesom når Jacob
Rising inviterer sin mor jorden rundt, og Johannes Langkilde generøst inviterer
konens hest til USA. Det er lige så ligegyldigt og troværdigt som en artikel om
muslimer i ”Den korte avis”.
Tilliden til medierne er i frit fald. Det skrev man mange
bekymrede ledere om for et par uger siden, og de fleste nyhedsprogrammer i
radio og TV indkaldte et hav af eksperter til at diskutere problemet.
Det skete, selv om det er brugen af speedsnakkende eksperter
og evindelige rundbordsdiskussioner ledet af en lige så speedsnakkende
studievært, der med stor sandsynlighed er med til at svække troværdigheden. For
man kan jo i bedste fald finde en ekspert til et hvilket som helst synspunkt, og
i værste fald lukker eksperterne bare varm luft – prutter – ud.
Der er sket et skift i det journalistiske fokus. Tidligere
skar man hakkelse i døgnets rejsestald og refererede loyalt fra store og små
begivenheder ude i det virkelige liv, men nu skal alting sættes i perspektiv,
og der skal leveres baggrund. Alting
skal forklares og dissekeres, som om læserne ikke selv er i stand til at se
sammenhængene.
Det er sket samtidig med, at flere og flere journalister
finder det helt OK helt ukritisk at viderebringe undersøgelser, der viser dit
eller dat og uden at stille spørgsmål ved årsagen til, at undersøgelsen i det
hele taget er lavet.
Sagen er jo i al sin enkelthed, at man kan lave
undersøgelser, der viser hvad som helst. Som oftest finansieres undersøgelserne
af parter i sagen. Baggrunden for langt de fleste undersøgelser er nemlig, at
en pressionsgruppe, fagforening eller miljøorganisation ønsker at gafle flere
ressourcer til et givet område.
Forskerne stiller beredvilligt op, for de er også
interesseret i omtale – og jo mere alvorligt problemet er, jo større er
sandsynligheden for flere bevillinger. Vi ser jo aldrig forskere, der løser et
problem endeligt. Altid peger de bare på, at problemet er voksende, og at der
er behov for yderligere forskning.
Uden at tage stilling til klimaændringerne i øvrigt er klimaforskningen
et godt eksempel på, hvordan seriøs forskning forvandles til en pengemaskine.
Forskerne fastslår, at dommedag er lige om hjørnet, og op til flere dyrearter
inklusive menneskeheden er i fare for at uddø. Straks står politikere og
sagesløse fonde klar med flere penge – og det ville da være temmelig idiotisk
at sige nej tak til alle disse dejlige bevillinger.
Et særligt ondartet fænomen i dagens mediebillede er de
såkaldt ”clickbaits”. Det vil sige, at man laver en kryptisk overskrift på en
historie med det ene formål at få læseren til at klikke på historien. Det er
overskrifter i stil med ”Du gætter aldrig, hvad konen gjorde, da hun fandt
manden i naboens seng”. Hun vækkede ham naturligvis, for han var bare faldet i
søvn, mens han i det gode naboskabs navn var ved at samle sengen.
I de gode gamle dage sad der en hel hær af
redaktionssekretærer og skrev gode, dækkende og ofte ganske humoristiske
overskrifter i de danske medier. Den slags er slut, for nu handler det om at
sløre historien bedst muligt, så den forvirrede læser bliver nødt til at
klikke.
Så der er ikke noget at sige til, at mediernes troværdighed
er dalende. Tværtimod er det et sundhedstegn, for det viser, at befolkningen
ikke tager alt, hvad der bliver sagt og skrevet for gode varer.
Men jeg er en glad mand, der gerne ser de lyse sider. Der er
håb endnu, hvis ellers journalisterne (selvfølgelig med arbejdsgivernes
opbakning) letter pruttehullet, flytter sig fra skrivebordet og kommer ud
blandt almindelige mennesker og skriver
om det, der optager det store flertal. Det kan være noget så kedeligt som et
brækket ben på jagtturen, generalforsamlingen i landboforeningen, en spejderturnering,
præmiewhist i ældreforeningen eller børnehavebørnene på udflugt.
Og den slags er for
resten en god forretning for medierne. For folk flest betaler gerne for at læse
om sig selv, mens vi naturligvis ikke gider betale for ligegyldigheder, almindeligheder,
kaffegrumsspådomme og pressemeddelelser om varm luft og prutter…
På kanten, Nordjyske Stiftstidende 14. april 2017
Ingen kommentarer:
Send en kommentar