mandag den 30. juni 2014

Norsaq

En søndag morgen i lufthavnen

Boarding til SFJ fra AAL.
Søndag morgen måtte jeg alt for tidligt op. Kroppen værkede efter lørdagens kraftpræstation på Fjordmarken - men vi skal jo videre...

Anledningen til min tidlige opstandelse var, at Air Greenland havde premiere på direkte flyvninger mellem Aalborg og Grønland. Lidt af en drøm for mange nordjyder, der kommer fra eller holder af verdens største ø. Kun fire timer og tyve minutter tager flyvningen fra Aalborg til Kangerlussuaq. Normalt kan turen kun gøres via København med en samlet rejsetid på cirka syv timer.

Den begivenhed kan man læse mere om her og her, for det var strictly business - altså arbejde.

Men for en gammel flytosse er det jo også lidt ligesom at komme i paradis, når der skal fotograferes fly. Så det blev til mange billeder. Nedenfor finder du et par af dem, som jeg ikke fik brug for.

Norsaq betyder på grønlandsk kastetræ til en harpun - og det er navnet på Air Greenlands Airbus 330, der er den daglige livline mellem Danmark og Grønland. Flyet er stort - i den nuværende konfiguration tager det 278 passagerer.

Det blev anskaffet i 2002, hvor Air Greenland overtog flyet fra det krakkede belgiske flyselskab SABENA (Such A Bad Experience, Never Again). Jeg havde faktisk fornøjelsen af at være med på en af de allerførste flyvninger med Norsaq dengang - og sidenhen er det jo blevet til adskillige ture - og det er et godt, stabilt fly, som det grønlandske selskabs passagerer kan være godt tjent med. Driftsikkert og ganske behageligt at flyve med - i modsætning til den Boeing 757, som selskabet tidligere rådede over, hvor pladsen i kabinen absolut var til at overskue.
Norsaq venter på passagererne i Aalborg Lufthavns Gate 11.
Sådan møder passagererne normalt Norsaq -
bortset fra CPH, hvor man går ombord via en lukket bro.
De fleste fly - Norsaq ingen undtagelse - tager sig godt ud fra fronten.
Mens jeg fotograferede på apron, ankom en ATR-72 fra DAT.
Det er et meget lille fly sammenlignet med Norsaq.
Så er kursen sat mod Kangerlussuaq. Norsaq befinder sig på
billedet over Øland - sådan cirka. Billedet er taget fra Vejlen.

2 kommentarer:

Karl Schytz sagde ...

Ja, ja Jesper, men du fik da lidt nattesøvn. Vi som havde familie med på turen til Aalborg mistede en nattesøvn, mens vi sad foran skærmen og fulgte de for grønlandsrejsende så velkendte beskedder, "nærmere besked kl.:, nærmere besked kl.:, nærmere besked kl.:" osv, indtil vi kunne se at nu var den fløjet fra Kangerlussuaq omkring midnat. Heldigvis kom vores besøgende fra Ilulissat, så hun var med maskinen. Selvom det var meget sent, så var det en skøn oplevelse, at stå ude foran terminalen og se Norsaqens indflyvning høre motorbrølet i den stille nat da de bremsede op på landingsbanen, og minutter efter se den rulle langsomt ind til terminalen. Bare ærgerligt at der måtte efterlades 150 passagerer i Grønland, men det får forhåbentlig ikke indflydelse på en beslutning om at ruten fortsætter til næste år.

Jesper Hansen sagde ...

Hej Karl - Det må alligevel have været en god morgen...
Jeg overvejede faktisk at tage i lufthavnen tirsdag morgen, da de efterladte passagerer ankom - du ved sådan lige som med helikopterne i gamle dage i Grønland. Lige en tur forbi heliporten for at se, hvem der er med...:)
Og det ser ud til, at Grønlandsfly er positiv over for en gentagelse til næste år...