fredag den 20. juni 2014

Fra arkivet: Lofoten

Fotos fra Udkantsnorge

Man kommer nemmest til Lofoten med fly fra Bodø. Her er
 Widerøe netop landet i vandkanten ved Svolvær.
Forleden sendte jeg bloggens læsere på en hæsblæsende tur med en F-16 rundt om Lofoten.

Det har givet mig en del reaktioner (positive) - og det fik mig i arkivet for at finde lidt billeder fra de idylliske, men også til tider noget stormomsuste øer.

Billederne stammer fra mit foredrag "Mellem fjelde, hvaler og klipfisk" - som jeg naturligvis altid er klar til at optræde med.
Kabelvågs kæmpestore kirke kaldes også "Lofot-katedralen".
Her var Hans Egede præst, inden han drog til Grønland.
På Lofoten laver man verdens bedste klipfisk - og det er
virkelig big business på de kanter. 
 Årligt produceres næste 100 millioner tons klipfisk. Klipfisk er saltede, tørrede torsk - hvorimod tørfisk
ikke nødvendigvis er torsk - og så er de ikke saltede.. Ikke desto
mindre er ordet torsk en forvanskning af tørfisk. 
Solnedgange er altid et godt motiv - og selv om der årligt falder 1200
mm regn på Lofoten - det dobbelte af Danmark - kan man sagtens opleve
en solnedgang også her. Udsigten er fra Svolværs "strandvej".
På grund af Golfstrømmen er klimaet mildt og
regnfuldt - så der er forbløffende grønt på Lofoten, selv om øerne
ligger nord for polarcirklen
.
Lofoten bindes sammen af Europavej 10, der bestemt må kandidere
 til at være mellem verdens smukkeste veje.
Golfstrømmen giver en voldsom gennemstrømning af vand
i Vestfjorden mellem Norge og Lofoten - og det gør stedet
velegnet til fiskeopdræt.
Uden for havnen i Svolvær møder man denne fiskerkone,
der bekymret spejder ud over havet - selvfølgelig sat til minde om de
 fiskere, der blev derude.
Trollfjorden går for at være verdens smalleste fjord - og det er altid et hit,
når Hurtigrutens store færger vender inde i bunden af fjorden.
Den traditionelle Lofot-båd stammer direkte fra vikingeskibene.
 Jeg har i øvrigt norsk Båtførebevis og har adskillige timers
 erfaring som høvedsmand (styrmand) på fembøringen
Vågan, der her er ankret op for natten i en af Lofotens mange
bugter. Bagved Vågan ligger en trebøring. Navnet husker jeg
desværre ikke.

Ingen kommentarer: