tirsdag den 15. oktober 2013

Luft under vingerne EXTRA

Slut med DC-9/MD-80

"Som sagt er flyene af DC9/MD-80-familien mit absolut foretrukne fly. De gode sæder og den gode plads på kortdistancerne kommer sikkert aldrig tilbage - og jeg vil græde en lille tåre, når jeg engang flyver min sidste tur i flyet. Men indtil da vil jeg nyde hver eneste kilometer."

Sådan skrev jeg i "Luft under vingerne V" her på bloggen for fire år siden. Og nu kan jeg godt begynde at finde lommetørklædet frem. For den 26. oktober er det slut. Forude venter pensionisttilværelsen for den legendariske flytype, der i adskillige år har været den store slider i SAS-flåden. Da det gik vildest til i midten af 90'erne, havde SAS 65 DC9/MD-80 i flåden - og var dermed også en af verdens største operatører af flytypen.

SE-DMG i Aalborg Lufthavn i november 2009. Det
er en MD-90/30, som blev leveret som ny til SAS
i 1996 - og flyver i dag for det schwetziske selskab Hello.
I skrivende stund er der tre eksemplarer tilbage - og det er simpelthen smertegrænsen for, at det kan betale sig overhovedet at bruge en bestemt flytype i et stort luftfartsselskab. Derfor slutter eventyret i udgangen af oktober.

Det blev for nogen tid siden annonceret på Facebook, hvor man samtidig fortalte, at udfasningen vil blive markeret med en særlig afskedstur i luftrummet over Danmark den 26. oktober - og forresten havde man fem billetter til turen, som skulle fordeles mellem Facebook-vennerne.

Jeg sendte et link til min blog-artikel fra 2009 til konkurrencen - og i søndags fik jeg så at vide, at jeg havde fået en af de fem billetter.

Så nu skal jeg have fundet det fine lommetørklæde frem og have det strøget - for ordentlige mennesker stryger jo deres lommetørklæder. Og selv om det bliver en lille smule vemodigt, er jeg også sikker på, at det bliver en stor begivenhed - der helt sikker vil få solid omtale her på bloggen.

Ingen kommentarer: