Landet rundt med Blenda Viking
Blenda Viking fik en velfortjent afskedskrammer. |
Denne smukke snude bliver fremover et sjældent syn i Danmark. |
På denne særlige flight fik vi en start som var det sovjettiske militærpiloter, der sad i cockpittet. Opad det gik - og snart var vi over skyerne.
Det er sådan en stund, der giver store og ellers ufølsomme mandfolk gåsehud og en klump i halsen ved tanken om, at det var sidste gang. Trykket, accellerationen - og ikke mindst lyden, den fede lyd.
Dåbsattesten. |
Kabinepersonalet var stadset op til fest og bar uniformer fra forskellige perioder i SAS glorværdige fortid. De gjorde deres bedste for at få de 150 flyveentusiastiske passagerer med trafikministeren i spidsen til at føle sig godt tilpas - og opgaven blev løst til UG med kryds og slange.
Lowpass over Aalborg - udsigt mod flyvestationen og Vendsyssel. |
Så gik turen til Billund og endnu et lowpass, op over Fyn til Storebæltsbroen. Her skulle vi have haft selskab af et par F-16 fra RDAF - men dette luftige møde måtte aflyses på grund heftig vind og turbulens. Til gengæld fik vi endnu et lowpass langs en af verdens længste broer - og mon ikke der har været et par bilister, som har haft svært ved at holde øjnene på vejen?
Et minde fra en svunden tid. MD-80 er fra den tid, hvor det stadig var tilladt at ryge om bord. |
Trafikministeren forudså, at der mandag vil ligge bunker af klager fra de støjforskrækkede og følsomme københavnere på hendes skrivebord - men glædede sig så også over, at de nye Airbus A320'ere, der afløser MD-80, er væsentligt mere støjsvage.
På vej ind mod Vilhelm Lauritzen-terminalen blev vi mødt at CPH's velvoksne brandbiler, som sendte kaskader af vand op mod Blenda Viking. Det er branchens normale måde at sige farvel på - man bruger det vand, som der heldigvis aldrig blev brug for.
Klokken 12.30 var det fordi - akkurat som planlagt - og SAS havde givet MD-80 et værdigt farvel over det Danmark - hovedlandet og hovedstaden - som flyet har bundet sammen gennem 28 år.
Klar til departure foran Vilhelm Lauritzen-terminalen. |
Kabinepersonalet var stadset op til afskedsfest i historiske uniformer. |
MD-80 Farewell Flight var ikke lige stedet, hvis man ikke bryder sig om at blive fotograferet. Bemærk i øvrigt 2 + 3 sædeopstillingen. Det har altid været en væsentlig årsag til MD-80's popularitet. |
En sidste dag på kontoret. Det er ikke lige til at se det, men billedet er lavet i luften mellem Aalborg og Billund. |
Et lidt psykedelisk syn. Sådan ser det ud indefra, når brandfolkene i CPH hædrer et fly eller en kaptajn, der går på pension. |
Så er det forbi. MD-80's karakteristisk bagdel med T-profilen. I baggrunden står afløseren - Airbus A320neo - parat. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar