Så er det slut
På vej mod nye eventyr. Foto: SAS |
Jeg har jo været så heldig at blive inviteret med på den officielle afskedstur, som foregår lørdag mellem 10.30 og 12.30 og et efterfølgende arrangement i Vilhelm Lauritzen-terminalen i CPH.
Men det bliver nu ikke dagens eneste flyvning for mit vedkommende. Jeg skal jo både til og fra København, så det bliver tidligt op og afsted med SK1202 7.05 fra Aalborg og retur igen med SK1215 om eftermiddagen. Så der bliver også lige lejlighed til at se nærmere på Airbus A319 og CRJ 900, der er to af de fly, som afløser MD-80.
Afskedsturen, der hedder SK7080, foregår med LN-RMM, Blenda Viking. Turen går populært sagt landet rundt - og SAS oplyser, at vi vil flyve over Aalborg mellem 11 og 12 - og at turen i øvrigt vil byde på overflyvninger af Storebæltsbroen og Billund. Skulle der være nogle blog-læsere, der får et foto af Aalborg-overflyvningen, hører jeg gerne nærmere.
Jeg har forsøgt at regne ud, hvor mange gange jeg har fløjet DC9/MD-80, men har opgivet. Men det er helt sikkert langt over 500 ture - og under 1.000. Og så har det forresten ikke bare været med SAS. Jeg har også fløjet MD-80 så langt væk som i Kina og i Alaska.
MD-80 er et godt fly - og det er langt fra alle SAS-flyene, der går på museum eller bliver skrottet:
- Størstedelen af vore MD80 er blevet solgt til Allegiant Air og Delta Airlines i USA. Det sker også for to af de sidste, OY-KHE og LN-RMM. Den sidste, SE-DIR, ender på SAS Museet i Oslo, hvor vi kan nyde synet af dette klassiske fly fremover, oplyser SAS på sin Facebook-profil og fortsætter:
- Vi glæder os til at sige farvel, men er samtidigt også triste. Vi tager afsked med MD80 fordi de ikke længere er tidssvarende. Vi vil i starten af 2014 kun have såkaldte 'Next Generation' fly i vores flåde, hvilket vil sige bedre brændstoføkonomi og mindre miljøpåvirkning.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar