mandag den 31. januar 2022

Klar til rodbehandling

Efter Malik


Søndagen begyndte tidligt, da det begyndte at lysne.Jeg var nysgerrig efter at se, hvordan landet lå efter stormen Maliks natlige hærgen. Umiddelbart regnede jeg ikke med det helt store, for så voldsomt var blæsevejret heller ikke. Jeg var i stand til at sove om natten i soveværelset, der vender mod vest - og det er ikke altid muligt i stormvejr på grund af larmen.

Men som sagt: Tidligt op og afsted ved halvottetiden. Måske var der en historie til lokalaviserne?

Det blev heller ikke til mere end 100 meters kørsel, for vejen ned til dæmningen var spærret af et væltet træ. Og da Jens så dukkede op med motorsaven, var historien til avisen hjemme.

Efter at vejen til dæmningen var ryddet, fortsatte jeg mod bageren i Halvrimmen, for jeg havde lovet at tage morgenbrød med hjem. Det blev en tur med store forhindringer, for Malik havde godt for sig af træerne i Øland Skov, hvor både Østre og Vestre Skovvej var spærret adskillige steder af væltede træer.

Men det kunne faktisk have været værre. Heldigvis er jorden forholdsvis tør i øjeblikket, siger skovfolkene. Hvis jorden havde været våd, var der røget mange flere træer. Men ingen tvivl om, at det havde været blæsevejr.

Jeg ved ikke, hvad er mest imponerende. Et træ, der er rykket op med roden klar til en rodbehandling eller et træ, der simpelthen er knækket. Men meget fascinerende og en søndagstur værdig, da først vejen var ved at være ryddet - og vi jo hurtige på Øland, så allerede ved ti-tiden var der hul igennnem igen.




Ingen kommentarer: