torsdag den 2. december 2021

Pressemøde i julesneen

Herligt snevejr


Onsdag skulle Dina have sit tredje vaccinestik. Kl. 17.40 i Aars Messecenter. En dejlig køretur, som under normale omstændigheder kan gøres på tre kvarter.

Men nu sneede det jo, så jeg afsatte for en sikkerheds skyld halvanden time til turen. Og uanset vejret var det vigtigt med det tredje stik. Jeg mener selv at være nogenlunde dreven i at køre i sne efter 15 år i Grønland og næsten fire år i Nordnorge, så det burde nok gå.

Bilen var forberedt med vinterdæk og for at give lidt ekstra tyngde lod jeg sommerhjulene blive i bagagerummet sammen med nogle tæpper og en madpakke bare for en sikkerheds skyld. Den gamle Fjällräven-dunjakke købt på Svalbard, kaffe og rigeligt med smøger ligeså.

Bivejene var lidt tvivlsomme, så jeg valgte hovedvejen over Tingskoven. Det var et smukt syn, og vi hyggede os rigtigt ned over Aggersundbroen. Tidsplanen holdt fornuftigt - og det nåede jeg lige med ægte pilotstemme at informere passageren om, inden vi røg ind i en lille kø før rundkørslen ved Brøndum. Og her stoppede så dagens flight mod Aars.

Et par lastbiler havde sat sig på tværs i rundkørslen - og så var der ikke mere at gøre. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvorfor professionelle lastvognschauffører ikke bruger de snekæder, som de fleste lastbiler har liggende til kørsel i Norge, men det får nu være.

Under alle omstændigheder vendte vi næsen hjemefter med et obligatorisk pitstop for hotdogs ved Brokiosken - og mens vi spiste de bedste hotdogs i mands minde, tonede statsministeren frem i bilradioen til endnu et corona-spins pressemøde udsendt på DR-Pravda. Med sin forlorne messende og patroniserende stemme opfordrede Slette-Mette danskerne til at få det tredje stik.

Jamen for hulen, da. Der er jo ikke noget vi hellere vil.... Bizart og helt uden situationsfornemmelse. Men som sædvanligt har det københavnske klerasi ingen som helst forbindelse med Jylland. Hvis statsministeren havde haft den mindste pli, ville hun måske have brugt sit pressemøde på vejforholdene i det nordjyske, hvor hun selv er valgt.

Vi var hjemme igen ved 19-tiden efter tre timers  tur i sneen, hvor vi rigtigt hyggede os med minderne fra Grønland og Norge.

Hjemme havde sneen lagt sig rigtig julehyggeligt i haven. Og så var der al sneen på de små ruder bag julestjernen. Det kunne en butiks-dekoratør ikke have lavet smukkere.

P.s. Det har rent arbejdsmæssigt været et par bevægede dage, hvor jeg kun sporadisk har været i forbindelse med redaktionen i Nuuk på grund af omfattende strømafbrydelser. De få øjeblikke med hul i gennem har jeg brugt til reportager og baggrund for strømafbrydelserne. Printavisen bliver forsinket i denne uge, da den ikke var klar til tryk onsdag aften. Og her torsdag morgen er der strømafbrydelse i Nuuk igen. Der er altså nogen, der har det værre end danskerne - og som sædvanligt er det svært at få de ansvarlige i tale, men retfærdigvis skal det med, at jeg onsdag eftermiddag inden turen til Aars fik et interview med den ansvarlige Naalakkersuisoq, Kalistat Lund, som lovede at indkalde Nukissiorfiits (det grønlandske forsyningsselskab) ledelse til en kammeratlig samtale. Det bliver spændende at se, hvad det ender med...

Ingen kommentarer: