søndag den 19. december 2021

Hawaii-stjerneskud

Madspild-ide


Sådan har jeg aldrig fået den før - stjerneskud a la Hawaii...

Jeg havde nogle rester fra torsdagens julefrokost. Blandt andet et par velvoksne fiskefileter af lidt ubestemmelig herkomst. Jeg gætter på sej eller kuller.

Der var i øvrigt også lidt håndpillede rejer, æg og noget røget laks, så ideen var at lave et stjerneskud af resterne. Det burde nok gå an, når det nu kun var mad til mig selv lørdag ved frokosttid.

Men jeg gjorde regning uden vært, som man siger. Fruen havde nuppet rejerne og laksen, så der var kun fiskefileterne og æg tilbage.Så jeg måtte improvisere med, hvad jeg lige kunne finde. For en almindelig fiskefilet på rugbrød med hjemmerørt remoulade havde jeg ikke lyst til.

Fileterne blev lunet på panden i smør - rigeligt med smør. Herefter ristede jeg en skive toastbrød i resten af smørret. Fiskene på brødet og så en hjemmerørt dressing af halvt mayonnaise, halvt ketchup tilsat et par fed knust hvidløg og lidt salt og peber. Pynte med æg og så en halv lille dåse ananas i stykker fra lageret.

Det smagte forbløffende godt. Det var naturligvis ikke smørrebrød i høj Ida Davidsen-klasse, men måske en ide at arbejde videre med. Så derfor deler jeg opskriften til inspiration for andre - for jeg bryder mig altså ikke om at smide rester ud.

Det har ikke noget med hverken miljø eller klima at gøre. Klimatosserne skal ikke diktere, hvad jeg spiser. Men jeg hader spild, hvad værkstedets store samling af ubrugelige dingenoter og dimser også vidner om.

Jeg brugte kun en halv dåse ananas. Hvorfor? Jo, for så var der jo også dessert. Finere bliver det ikke på en almindelig lørdag.

Ingen kommentarer: