søndag den 25. juli 2021

Blomsterpral

Haven står skarpt

Krukkerne på gårdspladsen er en kilde til stor glæde - både når jeg drikker
morgenkaffe ved solopgangstid og ved den stille
eftertænksomhed før sengetid.

En gammel gryde fyldt med pelargonier er parcellens
 ansigt udadtil. Velkommen til Nørremarksvej 6.

Jeg har aldrig været helt vild efter petunia. Jeg synes,
 de er svære at holde pæne, men i år er det lykkedes meget godt.

De tre store hortensia i midten stammer fra mine forældres have i Farsø.

Jeg har en anarkistisk tilgang til haven. Mere Søren Ryge end Claus Dalby,
 så stokroserne får lov til at stå, hvor det nu passer dem. Den her har nu
 i tre år pyntet indgangen til baghaven.

Tallerkensmækkere (blomsterkarse) er flotte og smager godt
 som pynt på smørrebrød. De her står lige ved køkkendøren, så man
hurtigt kan pynte maden. De har en virkelig fin smag af karse.

Staude-latyrus er lidt bøvlet. Den er svær at holde i ave og smider frø i
 hele haven. Men den er en hurtig og god erstatning for den store klematis
ved værkstedet, der lider af en lidt for kraftig beskæring sidste år. Den
skal nok komme igen, men det kommer nok til at tage et par år.

Jeg har nok 200 pelargonia - og foretrækker den gammeldags røde
 "mormor-pelargonie", som pryder flisegangen op langs huset.

Ideen med fredløs i hængepotter har jeg fra min far. Jeg havde egentlig
 glemt det, indtil min kusine sidste år mindede mig om, at
sådan plejede Mogens at gøre.

Det ligner farvekoordinering, men jeg indrømmer blankt, at det
er et tilfælde, at de lilla pelargonier havnede netop på denne plads.

I maj købte jeg et stort parti afblomstrede pelargonia, som skulle
 kasseres, fordi de dermed var usælgelige. De er nu kommet til
ære og værdighed igen og giver mig mulighed for at fråse i blomstervældet.

Mine knoldbegonier er lidt sene i væksten i år - bortset fra denne her,
som giver den fuld gas. Men den står også i rent hestemøg,
og det kan de godt lide.

Jeg har kantet urtehaven med lyserøde og hvide pelargonia. Den lyserøde
hedder "Dronning Ingrid" og er angiveligt den mest populære
pelargonie i de danske haver.

Persillen står godt i år, så vi skal have masser af stegt
flæsk den kommende tid. Purløg og dild er godt på vej.

Løgene er ved at være klar til at blive høstet. Årets høstudbytte er moderat,
men acceptabelt. Væksten gik i stå i maj-tørken - og jeg kom
 for sent i gang med vandingen.

De selvsåede tallerkensmækkere ved naturhegnet vokser voldsomt i øjeblikket.
Desværre har kålsommerfuglene en lidt usund interesse for dem, så jeg må
dagligt fjerne æg fra bladene. Sidste år blev de spist af kållarverne
 - og det vil jeg ikke risikere i år.

Isbegonia er en fin lille plante, som passer sig selv,
 når bare den får vand nok.

Tomathøsten er i gang. Jeg dyrker udelukkende frilandstomater,
så planterne ser lidt sølle ud, men tomaterne fejler intet.

Vestenvinden og svampesygdommen rust er hård ved stokroserne
foran værkstedet, men blomsterne ser fine ud alligevel.

Jeg er med på tidens havemode og har flere bede med vilde blomster
 til bierne. Men jeg er dog så meget havemand, at jeg kranser dem
 med isbegonia som pynt. I baggrunden kan man ane en vild velduftende
 aftenstjerne, som nu blomstrer for anden gang.

Ingen kommentarer: