mandag den 12. juli 2021

Gaffelhale

En laber larve

Billederne er klikbare, så man rigtigt kan studere gaffelhalepartiet.

Larven af natsværmeren hermelinskåbe kaldes ofte for gaffelhale på grund af den tvedelte hale.

Hvis larven føler sig truet, kan den skyde lyserøde tråde ud af gaffelhalen. Ud af trådene sender den myresyredampe som bliver spredt rundt i luften. Hermelinskåbe-larven lever på og af pileblade eller poppelblade - og kan i øvrigt kendes på det røde fjæs med et brunt øjeparti.

Jeg mødte den labre larve lørdag eftermiddag i Tranum klitplantage, hvor familien var på skovtur. Egentlig var vi på jagt efter den sjældne hedepletvinge, der kun findes få steder i landet, men den bjørn kom der nu ikke noget skind ud af.

Der var masser af labre larver
i skoven. Foto: Henrik Jespersen
Til gengæld så vi masser af blåhaler, bredpander og andre små spændende sommerfugle. Men nu er jeg jo ikke lepidopterolog - ekspert i sommerfugle - så jeg skal nok vare mig for at forsøge at identificere dem nærmere. Blåfuglefamilien tæller cirka 4.500 arter og bredpanderne cirka 3.500 arter, så det er nemt at begå fejl for en ukyndig.

Skovturen var en del af den årlige grillfest for familien. Vi begyndte ved frokosttid med tarte flambee og riesling på Nørremarksvej. Så gik turen til Overklitten Sø midt i Tranum Klitplantage og alle sommerfuglene. På tilbageturen et hurtigt besøg ved Koldmose kirke, hvor Skjoldborg for mange år siden forfattede "Med min hakke, min skovl og min spade..."

Currywurst med mere. Foto: Niels Frandsen
Tilbage på Øland stod den på gammeldags mormor-jordbærkage, kaffe og lidt mere riesling. Så blev der tændt op til grill i pejsehytten med currywurst, kalvekoteletter, hjemmelavet kartoffelsalat efter mors opskrift og flere dybtgående ønologiske studier med guld fra gemmerne - nærmere bestemt chardonney fra Bourgogne og en udsøgt St. Emilion af den gode årgang 2012.

Kort sagt en herlig dag.








Ingen kommentarer: