mandag den 22. marts 2021

Erantis og krokus

Forårsbebudere


Jeg er slet ikke i tvivl. Erantis er min yndlingsblomst.

Den lille gule forårsbebuder viser sig allerede lige efter nytår. Først en lille gul knop - og sidenhen de rigtige steder et tæppe af små, gule blomster. Men nu er det ved at være slut, og de allerførste erantis er allerede ved at visne.

Heldigvis er der nye overalt for de gamle, der faldt. For nu kommer krokusserne for fuldt drøn. 

Krokus er en taknemmelig plante, der breder sig flittigt - blandt andet fordi den formerer sig både ved frø og løgdeling. Så de står efterhånden overalt på parcellen. Selv mellem skærverne ved carporten.

Krokus findes i mange farver og varianter, men der skal ikke herske tvivl om, at min favorit er den klassiske æggeblomme-gule krokus. Det er en værdig afløser for erantis, som spreder glæde og godt humør.

Dagene er ved at blive lange, og solen skinner. Stadig døjer vi med kold vind, men søndag blev en rigtig havedag, hvor jeg fik brændt en ordentlig bunke haveaffald. 

Vindretning og vindstyrke var den rigtige fra morgenstunden, så nu er det gjort. Sidste år skete det først til sankthans.

Jeg er næsten færdig med at lægge hestemøg ud - så de kommende dage står den på hårdt gravearbejde. Men i det friske forårsvejr er det jo også en form for fornøjelse...

Ingen kommentarer: