onsdag den 24. marts 2021

Det spirer

Tyvstart på havearbejdet


Det kribler og krabler i de små hænder for at komme i gang med haven. Men jorden er fortsat kold, og vi døjer med nattefrost.

Men et eller andet skulle der ske, så forrige weekend gik jeg amok på værkstedet og lavede en spirereol af nogle gamle klemlister, som jeg havde liggende på lageret. Reolen står nu i spisestuen ved døren ud til terrassen, hvor der er masser af sol og varme.

Det giver resultater. Det er altsammen frø, jeg høstede sidste efterår. Både studenternelliker, frøkenhat og tallerkensmækkere er på vej op af jorden. Til gengæld kniber det med tagetes og isbegonier. De sidste er lidt af et eksperiment, så dem har jeg heller ikke de store forventninger til. Så det gør ikke så meget - og når først sæsonen begynder, plejer de at være billige i butikkerne.

Til gengæld undrer det mig, at tagetes ikke rigtig bliver til noget. De er ellers normalt nemme at fremavle. Men jeg har lidt rod i frøene, så det er måske frø fra forrige år? Jeg ved det ikke, men det er ikke for sent, for der flere frø på værkstedet - og vi skal nok få dem op af jorden på et tidspunkt.

Ingen kommentarer: