onsdag den 6. november 2019

Fuglekig i byen

Eftersøgt uden held

Normalt går fugleturene til spektakulære naturområder som Ulvedybet, Vejlerne og vildmoserne, men tidsdag formiddag fik turen til storbyen.

Et ærinde i Aalborg gav mig lejlighed til at besøge den lille park, som ligger mellem Svalegården og Hasseris Kirke i den tidligere så fashionable forstad. Her var der de foregående tre dage observeret krognæb, så jeg håbede, at der også kunne blive lidt til mig på fjerdedagen.

Scenen var da også sat til rigtig fuglekomsammen. Ved 11-tiden, da jeg ankom til pladsen, var en god snes twitchere, birdere, fuglefolk småfrysende forsamlet foran kirken, hvor de med kikkert og kameraer større end mit afsøgte de nærliggende trætoppe for den attråede krognæb.

Men den lod sig nu ikke se, så i stedet var opmærksomheden rettet mod de alliker og råger, som der findes i rigeligt tal i området. For mit eget vedkommende nøjedes jeg med en beskedent foto af en ung hættemåge, selv om det normalt er en fugl, jeg kan fotografere her fra kontoret.

For at sige det kort: Fuglen var fløjet..

Hjemme igen tjekkede jeg DOF-basen - og ganske rigtigt. Der var ikke observeret krognæb ved Hasseris Kirke tirsdag. Et par af observatørerne havde ganske vist tjekket ind på basen og lakonisk noteret: "Ikke set, men der var også flere gartnere der gik rundt med bladblæsere og andet larmende adfærd der måske kan have skræmt den væk" og "Eftersøgt af flere personer uden held".

Jeg var nu ikke så skuffet, for jeg havde ikke store forventninger til turen. De foregående dage havde vinden været i vest, men tirsdag skiftede retningen til øst - og det alene er sådan set nok til, at jeg var noget pessimistisk indstillet allerede før turen til Hasseris. Ved nærmere overvejelse tror jeg faktisk, at der er nu er større sandsyndlighed for at støde på en krognæb i baghaven end i Hasseris.

Ingen kommentarer: