mandag den 18. november 2019

Krognæb

Så gik den søndag...

Krognæb er det store hit i fuglekredse i øjeblikket.

Det er en ganske farvestrålende fugl, der kun sjældent ses i Danmark - og som regel kun i november. Og kun i år, hvor der er meget koldt og mangel på føde i det nordligste Fennoskandinavien, hvor den normalt holder til.

Sådan et år er det i år, og fuglen er de seneste dage observeret dagligt i Frederikshavn og Skagen.

Så søndag formiddag gik turen til Frederikshavn, hvor der allerede fra morgenstunden var meldinger om seks fugle i området ved jernbanen og Frydenstrand. Men da jeg ankom til stedet, var de væk. Jeg brugte et par timer sammen med et par andre fugletosser på at lede efter den solsort-store fugl - uden held.

Men der var stadig håb i Skagen, hvor der ligeledes var set krognæb på kirkegården. Her lykkedes det så at få et billede af den flotte fugl. En enkelt han holdt hof for en lille snes fuglefolk med scoper og store kameraer.

Men det var en svær opgave. En rød fugl i et træ fyldt med røde rønnebær er altså ikke helt nem at fotografere. Men fuglen var uanfægtet af virakken og spiste lystigt løs af bærrene i en times tid, inden den pludselig og uden varsel forsvandt ind i en tuja. Sikkert for at fordøje de mange bær.

Så jeg fik da, hvad jeg kom efter. Dog ville jeg også gerne have haft en af de karrygule hunner, men det må vente til næste gang, vi har krognæb-invasion. Måske - for jeg kan ikke sige mig helt fri for at mene, at det måske er lidt for dumt, lidt for nørdet og temmelig tåbeligt at bruge syv timer og 270 kilometer i bilen på at få en stak halvdårlige billeder af en enkelt fugl, når nu haven vrimler med fugle, der bare er "the usual suspects"...

Ingen kommentarer: