mandag den 23. juli 2018

Tomater på tre uger

Hurtige tomater

Søndag kunne jeg plukke den første tomat af årets høst - og det er hurtigt, for det er kun tre uger siden, at planterne blev sat ud. Faktisk tror jeg, at det er noget nær personlig rekord...

Hastværket skyldes jo, at jeg har tilbragt hele foråret i Grønland, så jeg er kommet alt for sent i gang i haven. Normalt planter jeg tomaterne ud i midten af maj, men i år skete det altså først søndag den 1. juli. Og nu tre uger efter er det altså allerede høsttid.

Det er lidt imponerende og giver godt med stof til eftertanke. Måske det kan betale sig at vente lidt med udplantningen i fremtiden.

Jeg havde egentlig opgivet af få tomater i år, fordi jeg jo først kom hjem den 29. juni, men Tage - gartneren i Brovst - var altså fortsat leveringsdygtig i udplantningstomater. Dertil kommer to planter, som jeg har fået af en af øboerne, der havde gemt dem til mig - og bevidst havde undladt at prikle planterne for at bremse væksten. Tak til Rikke for den gestus...

Jeg har også nået at sætte agurker i drivhuset - og de er netop begyndt at blomstre, så der bliver sikkert også snart agurker af egen avl her på parcellen.

For et par uger siden - og det er i hvert fald alt for sent - såede jeg også frilandsagurker. De er nu på kimbladstadet, og det er nok tvivlsomt, at jeg får noget ud af det - med mindre vi får en rigtig indian summer. Det håber jeg egentlig ikke - for alting trænger efterhånden til noget godt gedigent dansk bygevejr. Men det ser ud til at have lange udsigter...

Så hvem ved? Måske også frilandsagurkerne bliver til noget???

Ingen kommentarer: