søndag den 29. juli 2018

Havestatus

Det går fremad

Staudebeddet er håndluget og renset for synlige spor af skvalderkål
og rajgræs. Nu skal jeg forsøge at redde juleroserne og påskeklokkerne fra
tørken med en solid vanding, opdagede jeg, da ukrudtet var fjernet..
Nu er det fire uger siden, at jeg kom hjem fra Grønland - og al fritid har stået i havens tegn. Om bare fjorten dage har vi en lille havefest, og til den tid skal haven helst tage sig præsentabel ud.

Men tørken og et halvt år uden pasning er udfordrende. De seneste morgener har jeg ligget på mine grædende knæ fra solopgang som en anden muslim, mens jeg har forsøgt at sætte skik på det ene af mine staudebede, der er voldsomt inficeret af både rajgræs og skvalderkål. En god gang håndlugning slettede de værste spor, men jeg kommer nu nok ikke uden om at lægge beddet om på et tidspunkt. Men det bliver først til foråret, da beddet også er fyldt med mine elskede erantis.

Det andet staudebed har et bunddække af skovjordbær, som er totalt visnet væk. Det har jeg opgivet og overladt til naturens gang...

Jeg har taget lidt fotos i dag - og billedteksterne fortæller mere om havens sande tilstand.
Jordbærbeddet er en katastrofe på grund af manglende
 vand og pasning. Jeg har mistet halvdelen af mine planter og desværre
 er der næsten ingen stiklinger på grund af tørken, så jeg bliver nok nødt
 til at tigge stiklinger et eller andet sted, hvis jeg skal have en hæderlig
høst til næste år..
Normalt tager jeg ukrudtet mellem chaussestenene med ukrudtsbrænderen,
men det må vi ikke i år, så også her måtte der en håndlugning til. Det blev
 ikke pænt, så lørdag inden regnen, spredte jeg nyt fugesand for at
pynte lidt på miseren.
Alle krukker er plantet til og i fuld vækst. Altankassen til
venstre er intensivafdelingen, der rummer nogle pelargonier, der har
stået i værkstedet uden lys og vand i over et halvt år.
Hortensiaerne var næsten gået til at mangel på vand i
vækstperioden, men jeg har vandet intensivt, siden jeg kom hjem
 - og nu er det da lykkedes at få dem i blomst, selv om bladene fortsat ser
lidt blege ud, og blomsterstandene er mindre end normalt.
Årets eneste afgrøde i urtehaven er gulerødder. De blev sået for tre
uger siden og spirer fint, men kræver også vand et par gange om ugen.
Valnøddetræet er nu syv år gammelt - og det bærer faktisk mange
 valnødder i år, så det har jeg pæne forhåbninger til.

Ingen kommentarer: