tirsdag den 24. juli 2018

Kollegium 9

Lidt royal har man da lov at være...

Her boede jeg i 1979. Foto: Wikipedia
Aarhus Universitet fylder i år 90 år og har i den anledning produceret en række videoer om berømte studerende fra Universitetet - blandt andre Dronning Margrethe, der frekventerede universitetet i begyndelsen af tresserne.

Der bliver nok ikke lavet en video om undertegnede, men jeg har da det tilfælles med Majestæten, at jeg i sin tid boede på Kollegium 9 i Universitetsparken, da jeg i slutningen af 70'erne læste dansk på Aarhus Universitet.

Selv om kongehuset dengang ikke var i høj kurs i universitetsmiljøet, var vi alligevel lidt stolte af at bo netop på Kollegium 9 - og det var netop på kollegiet, at jeg mødte Margrethe første gang. Det var i sommeren 1979, hvor kollegiet var et målene, da Margrethe sammen med Queen Elizabeth II besøgte Aarhus.

Der blev gjort rent i de berømte fælleskøkkener, og alt strålede akkurat lige som solen, da de to dronninger besøgte kollegiet. Festligt var det - ikke mindst fordi et opslag havde lovet Order of the British Empire til den kollegianer, som havde det reneste værelse. Knaphulskløe trives som bekendt i selv de bedste kredse. Det viste sig dog at være en af de mange practical jokes, der florerede i det festlige miljø, så det kom der kun megen latter og slet ingen kongerøgelse ud af.

For festligt var det. Kollegiet havde mange traditioner, der blandt andet blev holdt i live af jævnlige donationer af et betydeligt antal øl, da kollegiet blandt andet var sponsoreret af Carlsberg.

Kollegium 9 var et godt sted at bo, og jeg mindes tiden med glæde. Jeg var lige flyttet hjemmefra, og et gammeldags kollegium med fælleskøkken og i øvrigt også fælles lokummer og bad skabte et solidt og meget kreativt netværk. Blandt andet indbetalte vi et beskedent beløb til fælles tegneserier (og Ugens Rapport) på lokummerne - og det var her, jeg blandt andet stiftede bekendtskab med Claus Deleurans fantastiske tegneserier. Samtidig var det i fælleskøkkenet, at jeg fik styrket den gastronomiske selvtillid - for jeg fandt ret hurtigt ud af, at jeg kunne betydeligt mere i et køkken end normale gennemsnits-studerende.

Ved siden af Kollegium 9 boede eforen - kollegiets forstander. Det gav anledning til en brat opvågnen i april 1979, da efor-parret havde sølvbryllup. For parrets datter spillede i Den Jyske Pigegarde, der klokken seks om morgenen stillede op med trommer, piber og hvad dertil hører og spillede en fejende flot march-udgave af "Det er så yndigt at følges ad...".

Kollegium 9 er en af de kollegiebygninger ved Nørrebrogade, der blev opført efter krigen - samtidig med at Kollegium 4 og 5 blev genopført. Bygningerne var under krigen det jyske hovedkvarter for Gestapo og blev bombet af Royal Air Force i efteråret 1944.

Kollegierne i Universitetsparken er for Aarhus Universitet, hvad Regensen er for Københavns Universitet - og mange af kollegianerne er nået langt i tilværelsen. På min gang boede jeg sammen med blandt andre den senere topchef for Mærsk, Niels Smedegaard, og forfatteren Peter Rønnow-Jessen.

Aarhus Universitets video om Dronning Margrethes tid ved universitetet kan ses her.

Ingen kommentarer: