onsdag den 28. juni 2017

Det daglige brød

Portrætter

Efter Future Greenland-konferencen i maj skulle jeg bruge
 et "konferencen er slut"-foto", der sagde "fyraftensbajer". Den var
 de to grønlandske oppositionspolitikere, Randi Vestergaard Evaldsen
og Justus Hansen fra Demokraterne med på...
Jeg skulle bruge et foto af advokaterne Peter Schriver og
 Helen Kibsgaard sammen med Ellen Arnskjold. Men Ellen
skulle altså også lige have en selfie til Facebook - og det gik
 så ud over Peter Schriver.
Til hverdag fotograferer jeg mest til alle de møder, som jeg skal skrive om. Det er som oftest folk på talerstole - og det er bestemt ikke stor kunst, men mere en diskret dokumentation af et møde, som viser, at den og den mener sådan og sådan.

Der er som bekendt ingen historie uden foto i vore dage. Billederne har dog sjælden en historie i sig selv, når det kommer til relevans, men fungerer mere som en støtte, der delagtiggør læseren i, hvordan taleren nu ser ud. I øvrigt ved vi fra alle undersøgelser, at billeder af mødedeltagere er afgørende for, at artiklen også bliver læst. Derfor tager jeg ofte en total, hvor læserne så kan lede efter sig selv og bekendte.

Her er et par af den seneste tids mødefotos.
Poul Hededal er formand for Arctic Business Network - og er ofte på
talerstolen. Her til et møde på Hotel Hans Egede i Nuuk. Bag ved talerstolen
 er der et vindue, hvor man kan se et gavlmaleri på en af de
 nærliggende boligblokke, så jeg kunne ikke stå for dette foto
 af grønlænderen, der betragter Poul. Jeg har aldrig brugt billedet, men
 synes alligevel, der er sjovt - blandt andet fordi jeg har kendt Poul siden
 kollegietiden.

Ingen kommentarer: