Guf for flynørderne
Sædet, som der er seks af i flyet, er mere en lænestol end et flysæde. I sagens natur ikke specielt ubehagelig at sidde i, men uden at ville lyde blasert mener jeg nu, at de fleste flyselskabers business class sagtens kan konkurrere - om ikke andet fordi Challengeren er et meget lille fly i forhold til for eksempel en Airbus A-330, og der derfor er lidt mere luft omkring sæderne.
Vip-Challengeren er en nyanskaffelse i det danske flyvevåben. Tidligere brugte man et af de øvrige tre Challengers, der også bruges til taktiske operationer. Det var noget bøvl, når flyet skulle rigges om, så da man for et par år siden købte en billig Challenger som reservedele, var der ikke så langt til, at Danmark fik sit eget Air Force One. Jeg formoder, at den sag gik igennem regeringen uden de store sværdslag. Der er jo trods alt lidt prestige i at have sit næsten eget fly, når man er minister.
De to minutter i den bløde stol bliver nok også det nærmeste, jeg nogensinde kommer VIP-transport på statens regning. For skulle det endelig være, rummer Challengeren altså også otte almindelige flysæder til rosset...
Ellers var besøget på flyvestationen en stor oplevelse for en flynørd som undertegnede. Det var spændende at snakke med nogle af de folk, som normalt bruger flyene - og især de nye (næsten) EH-101 helikoptere gjorde indtryk. De afløste jo den navnkundige S-61, som jeg kun kender alt for godt fra Grønland - og jeg var da lidt imponeret over størrelsen på den nye helikopter.
Det blev til en del fotos, men mest af nørdede detaljer - og det vil jeg spare bloggens læsere for.
Eh-101 er ganske enkelt en enorm helikopter. |
Flyvestation Aalborg i aftendis. |
Spidsen af en jetjager er det ikke, men derimod snuden på en Hercules. |
Der er ikke meget luksus i en Hercules, men til gengæld er der plads. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar