Moderne flyveledelse
Tårnuglen Holger på kontoret. |
Det er næsten 20 år siden, jeg sidst har været i et flyveledertårn - og der er løbet meget vand i åen siden da.
Det meste af arbejdet er digitaliseret - og i stedet for papirlapper og den gammeldags radar findes flyene nu ved hjælp af transpondere, der til stadighed opgiver flyets position. Billedet fra hjemmesiden flightradar24.com, der er baseret på transponder-meldingerne, er stort set identisk med flyveledernes skærmbillede.
Flyvelederne har dog stadig et radarbillede som overligger. Radaren viser ikke flyene, men høje genstande i landskabet, for eksempel vindmøller og TV-master. Radaren viser også høje tordenskyer, som er noget, man helst undgår at flyve igennem.
flightradar24.com |
Men bortset fra den gode udsigt, adskiller flyvelederjobbet sig i vore dage ikke så forfærdeligt meget fra andet kontorarbejde - for det foregår altså ved computerskærmen. Der er forresten heller ikke særlig meget snak. Tidligere læste flyvelederne vejrudsigterne op for de indkommende fly, men det foregår også via computer i dag.
Tårnet i Aalborg dækker et område svarende til Region Nordjylland og tilhørende farvande i en højde op til 12.000 fod. Højere oppe er det flyveledelsen i Kastrup, der har ansvaret. Tårnet er bemandet 24 timer i døgnet - for det er jo en militærlufthavn, der tidligere havde en central placering under den kolde krig. Og som aftenen skred frem blev det også til en del historier fra de gode gamle dage - men det er en hel anden snak.
2 kommentarer:
Vogt dig for flyvelederens og bjørnens papirlabber.
Åh ja for fanden - det er jo den gamle historie om, at det er synd at suge på lappen... Øv..
Send en kommentar