fredag den 16. februar 2024

Når en sailor går i land

Strandliv

Onsdag skulle jeg lave en artikel og et par fotos om forlægningen af kutteren Liv – kendt som Jonny ”Gniske” Olsens båd i Gutterne på Kutterne - fra Thorup Strand til Slettestrand, hvor Liv går et nyt liv i møde som vartegn for Rønnes Hotel.

Ud fra en streng økonomisk betragtning kan honoraret for en sådan opgave næppe bære mere end to timers indsats, men der var forår i luften - og for en sjælden gangs skyld var der vindstille her på egnen.

Så jeg drog hjemmefra tidligt om morgenen - behørigt iført støvler, lange underbukser og Canada Goose og med en madpakke i bilen. Og det blev en herlig slapperdag ved en havbliksramt Jammerbugt.

Selve forlægningen foregik kort før middag på de smalle veje mellem Thorup Strand og Slettestrand som en såkaldt særtransport i adstadigt tempo med ledsagebil i spidsen. Heldigvis er der ingen broer på strækningen - så det forløb næsten uden dramatik.

Men kutteren fyldte hele vejen i bredden - og den 21 km lange strækning blev tilbagelagt med 30 km i timen. Jeg kørte umiddelbart efter kranen, og på hele turen havde jeg et båthorn i en bil fra GLS i nakken. Den blinkede og dyttede konstant for at komme forbi. Ægte preskørsel, hvilket var ret dumt, for han havde ikke en chance for at overhale Liv. Klaphat, siger jeg bare.

Jeg talte bagefter med folkene fra vognmandsfirmaet, som kunne fortælle, at det er normal adfærd hos GLS-chaufførerne. Og man kan ikke tale med dem, for de taler slet ikke dansk. Klaphatte, gentager jeg.

Men en herlig dag ved stranden blev det. Det er ren luksus og meget tilfredsstillende at være sin egen chef, når den slags muligheder byder sig.

Artiklen fra begivenheden kan læses på Jammerbugt-udgaven af Ligeher.nu.

Ingen kommentarer: