søndag den 18. februar 2024

Kaniner i topform

Ugens pletskud

Jeg oplever de besynderligste ting i min lille butik. Her i weekenden har jeg for eksempel været til Danmarks Kaninavlerforenings landsudstilling i Fjerritslev.

Her var 1.300 kaniner udstillet i to idrætshaller - og jeg lærte en masse om kaniner og kaninavl. Den slags elsker jeg. Man bliver aldrig for gammel til at lære noget nyt. For eksempel, at der findes over 50 forskellige kaninracer fra dværgkaniner på under et kilo og op til belgisk kæmpe, der i topform kan veje op mod ni kg.

Men den største oplevelse var nok DM i Kaninhop, der blev afviklet i forbindelse med udstillingen. Det er ekstremsport på højt plan. En slags ridebanespring for kaniner med et omfattende regelsæt, der fylder 56 tætskrevne sider.

Billedet er lidt snyd. Arrangørerne var kede af, at jeg skulle gå rundt på banen under konkurrencen, så der blev lige arrangeret en lille opvisning til ære for fotografen med dværgkaninen Sapphire fra Horsens. Den sprang igen og igen, så det var en lyst, mens jeg stillede skarpt og testede flash og så videre, mens jeg lå på gulvet.

Men Sapphire var også en krævende lille kanin. Lidt af en krukke, faktisk. For hver eneste gang landede den lige foran mit hoved og ventede bestemt på at blive kløet bag øret. Det gjorde jeg så, mens jeg tænkte på, om det var mig eller kaninen, der var bedst dresseret.

Men det var et beskedent offer for et godt foto. Og jeg holder bestemt mere af kaniner af end hunde og katte. Kaniner er lydløse, de hverken bider eller krasser. De er i det hele taget søde - og så skider de forholdsvist beskedent og uden lugt. Det er kæledyr efter min smag. Verden ville helt sikkert være et bedre sted, hvis folk holdt kaniner i stedet for hunde og katte.

Reportagen fra kanintræffet kan læses på Jammerbugtudgaven af Ligeher.nu.

Ingen kommentarer: