torsdag den 19. august 2021

Lokale nyheder

Nuuk Ugeavis

Selv om jeg sidder langt fra Nuuk, mangler jeg sjældent billeder til
 de lokale historier. Nuummiut (folk fra Nuuk) er altid på
stedet med mobiltelefonen... Foto: Vilhelm Hard
Det er måske ikke så kendt blandt bloggens læsere, men ud over at skrive til den grønlandske avis Sermitsiaq er jeg også fast bidragsyder til Nuuk Ugeavis, som er den lokale annonceavis i Nuuk. Det er ikke noget, jeg bliver rig på, men jeg har stor veneration for lokaljournalistik, der måske ikke lige vælter regeringer, men har stor betydning for læserne.

Meget af stoffet bliver også til på initiativ af læserne. For eksempel nedenstående artikel fra ugens ugeavis.

Oprindeligt var redningsaktionenen omtalt på Sermitsiaqs hjemmeside i telegram-form med politiet som kilde, men en læser mente,  at det var forkert, at det altid var politiet, som fik æren, når det nu var de frivillige brandfolk, der gjorde det hårde arbejde.

Jeg var enig - og kontaktede derfor brandvæsenets indsatsleder, som jeg kender fra mine mange år som informationschef i Nuup Kommunea. Det kom der denne artikel ud af:
-----

En redningsaktion på Nuuk-fjeldet Store Malene sidste fredag involverede både Nuuk Brandvæsen, politiet, Sundhedsvæsenet og Forsvaret. Her er brandvæsenets indsatsleder Mike Høeghs personlige øjenvidneskildring:

- Brandvæsenet i Nuuk modtog kl.14.53 en melding fra politiet, der kort tid forinden var blevet alarmeret om, at en kvinde var forulykket på Store Malene, fortæller Mike Høegh. Som indsatsleder på aktionen var han den ansvarlige for, at kommunikationen til de andre myndigheder fungerede.

- Brandvæsenet rykkede ud med et fjeldredningshold, en ambulance og en værkstedsvogn. Den første bil var på stedet et minut efter alarmen. På det tidspunkt var der også ankommet en politipatrulje, som var i gang med at få et overblik over situationen oppe i fjeldet.

- I sådanne situationer er det brandvæsenet, der er teknisk leder på skadestedet. Udrykningskøretøjerne blev samlet på en position nedenfor Store Malene på Malene på vejen Pisisseq/Atuarfik Hans Lynge.

- Jeg sendte vores fjeldredningshold på tre mand op på fjeldet, hvor der i forvejen var to politibetjente. Da kvinden var meget dårlig, sendte vi desuden to ambulancereddere fra Sundhedsvæsenets ambulance op for at yde førstehjælp.

- Alle gjorde, hvad jeg forventede. Det er fysisk meget hårdt at gå op på Store Malene fra forsiden – og vi havde meget udstyr med. Både klatre- og evakueringsgrej samt førstehjælpsudstyr og hjertestarter.

- Det lykkedes også at stabilisere kvinden, og vi begyndte at overveje, hvordan vi skulle få hende ned. Det så ikke helt let ud, så jeg sendte yderligere tre brandmænd, der er trænet til fjeldredning op, mens jeg orienterede modtagelsen på Dronning Ingrids Hospital om, hvad de kunne forvente.

- På det tidspunkt stod det klart, at vi kun med stort besvær og med risiko for patienten kunne evakuere hende ned ad fjeldet. Fjeldet var simpelthen ufarbart både til båretransport eller ATV.

- Derfor kontaktede jeg Arktisk Kommando for at høre om der var mulighed for helikopterassistance. Det var der heldigvis. Inspektionsskibet Thetis lå 40 km syd for Nuuk med en af forsvarets Seahawk-helikoptere. Den blev sendt afsted mod Nuuk med skibslægen ombord.

- Da helikopteren ankom, blev kvinden hoistet om bord, hvorefter helikopteren fløj til lufthavnen to minutter væk. Her er overtog Sundhedsvæsenets ambulance patienten og kørte hende til skadestuen.Klokken 17.33 var vi tilbage på brandstationen, hvor vi klargjorde udstyret til næste udrykning.

- Det er mange mennesker, der er involveret. Alene på selve skadestedet 10 mand, foruden medarbejdere på sygehuset, på politistationen, hos Arktisk Kommando og helikoptermandskabet.

- Aktionen er et godt eksempel på noget af det, som vi ofte træner. I denne situation var både brandvæsenet, politiet, sundhedsvæsenet og forsvaret involveret. Så kommunikation og overblik er vigtigt.

- Aktionen gik godt. Det skyldes, at alle kan deres kram, og de forstår at samarbejde, så jeg er glad, siger Mike Høegh.

Men i brandvæsenet er der ikke tid til at hvile på laurbærrene. Allerede et par dage efter var den gal igen på Store Malene.

- Vi er tit afsted til Store Malene – især her i sommersæsonen, men det sker faktisk hele året. Jeg kan ikke advare nok imod at gå derop, hvis man ikke er sammen med en stedkendt. Specielt forsiden er meget glat og utilgængelig.

Ingen kommentarer: