torsdag den 11. juli 2013

Hvad er det?

Når tvivlen nager...

Som så mange gange før gik aftenturen ned til dæmningen sammen med kameraet.

Onsdag havde ellers været en træls og blæsende dag - skønt solen skinnede og temperaturen var på den rigtige side af de tyve grader. Men jeg bliver stresset af blæsevejr - eller i hvert fald irriteret. Det kan regne, det kan sne, det kan være mørkt, det generer mig ikke - men blæst, det irriterer.

Heldigvis lagde vinden sig henunder aften - og det blev alligevel en god dag. Tid til at kigge fugle.

Viben tager et herresving, så vi rigtig kan nyde
den flotte bronzefarvede overside.
Allerede på vej ned mod fjorden blev jeg budt velkommen af viberne. Det er fantastiske flyvere - og jeg tror ærlig talt, at det bare var for sjov, at de fløj rundt. Temmelig planløst, men ret imponerende.

Jeg var også heldig at "skyde" en skestork netop i det sekund, den landede på vandet. Det store og flotte vingefang tager opmærksomheden, men bemærk lige plasket ved fødderne.

Rødben - ingen tvivl om det...
Skestorken er en gammel kending. Det samme med rødbenet, som der er mange af i området ved Ulvedybet. En vadefugl, der er nem at kende - simpelthen fordi den har navn efter sit væsentligste kendetegn.

Det blev til flere billeder - og først da jeg sad ved computeren kom tvivlen. For vadefugle er en vanskelig sag - og jeg er bestemt ikke nogen ekspert på området.

Men er det her også en rødben?
Spørgsmålet er, om det også er en rødben, som vi ser på billedet her. Umiddelbart er benene røde, ja - men næbbet burde altså også være delvist rødt. Og fjerdragten er altså også mere rød i det, end jeg normalt opfatter det hos rødben. Den har et flot storbroget mønster, som ikke rigtig ligner den mere ydmyge camouflage, som vi ser på første af rødbenbillederne. Også det ensfarvede, lyse hageparti passer ikke rigtig ind i billedet. Så jeg er i tvivl - og er der nogen af bloggens læsere, der kan hjælpe mig af med tvivlen, vil jeg blive glad.

Hvad er det?
Jeg har også brug for en hjælpende hånd med det sidste foto. Det er ikke helt skarpt - og jeg er da heller ikke helt sikker på, hvad det forestiller. Umiddelbart da jeg tog billedet, mente jeg, at det var en ung odinshane - men den hvide nakke og de meget sorte halefjer forvirrer. Også her vil jeg gerne have en hjælpende hånd...

På forhånd tak. Billederne er klikbare, hvis du vil se nærmere på detaljerne.

Ingen kommentarer: