lørdag den 27. juli 2013

Det tavse flertal

En opvisning i retorik

Talerstolen i Inatsisartut.
 Foto: WikiPedia.
Somme tider støder jeg på udtalelser, der er så himmelråbende intetsigende, at jeg nødvendigvis må dele det med andre.

Baggrunden er valget til det Grønlandske Landsting Inatsisartut i foråret, hvor Aleqa Hammond blev ny formand for Naalakkersuitut - Landsstyret.

Jeg kender Aleqa som en gæv og i øvrigt meget sprogdygtig pige, der bestemt har evnerne til den post. Imidlertid er hun kommet lidt skidt fra land med en dum ansættelse af en partikammerat som presserådgiver - og det har berettiget vakt en del opmærksomhed.

Pressen har været langt fremme i kritikken - og ikke særlig professionelt har Aleqa Hammond valgt ikke at imødegå dette og andre kritiske spørgsmål. Det har givet det ny landsstyre, der har et flertal bag sig, øgenavnet "Det tavse flertal".

Sandsynligvis er situationen opstået, fordi Aleqa Hammond ikke har haft professionelle rådgivere omkring sig. Men med ansættelsen af en ny departementschef i formandssekretariatet, kunne man håbe, at der var en løsning på vej.

Den ny departementschef, Svend Hardenberg, er også en gæv fyr - og flink. Og måske er han bragt i en lidt umulig situation, når han skal kommentere situationen. For det er nemlig Svend Hardenberg, der er manden bag noget af det mest intetsigende tomgangssnak, jeg længe har set. Til Sermitsiaq udtalte han forleden:

- Derfor vil jeg nu drøfte med departementscheferne på vores førstkommende møde, hvordan vi håndterer informationer til offentligheden fremadrettet. Men jeg kan ikke garantere, at vi ændrer på principperne derefter, men det er mig magtpåliggende, at vi i øverste administrative ledelse får drøftet det igennem så hurtigt som muligt, skriver Svend Hardenberg videre i en pressemeddelelse, hvori han ’først og fremmest skal jeg være den første til at beklage den negative omtale’ i pressen, der er om interne forhold i selvstyret, hvor han er ansat som den øverst ansvarlige for.

- De enkelte Naalakkersuisut-medlemmer vil naturligt afholde sig fra at udtale sig om forhold af administrativ art, ligesom vi i departementerne vil afholde os fra at udtale os om politiske forhold. At en chef eller medarbejder stadig ikke vil udtale sig, betyder derfor ikke, at der er tale om noget unormalt, men vi vil nu drøfte mulighederne igennem for at se, om vi kan blive bedre på det punkt.

Man må lade den nye departementschef, at han i hvert fald ikke tager munden for fuld - og pressens ideer om åbenhed i administrationen ligger nok ikke lige om hjørnet, selv om Svend Hardenberg er en flink mand.

Ingen kommentarer: