torsdag den 23. maj 2013

Sommerklar

Nye såler på træskoene

Træskoen på læsten.
Da jeg sidste forår overtog min fars skomagerlæst - et værktøj der er gået i arv gennem gennem generationer i familien - købte jeg også et par nye træsko, vel at mærke et par træsko lavet af træ.

For nu skulle det være slut med brug-og-smid-væk-mentaliteten. I dag er det jo sådan, at træsko paradoksalt nok laves af plastik - og de er så billige, at man smider dem væk, når de er slidt op. I øvrigt kan man ikke sætte nye såler på et par plastiktræsko - og så er kursen mod skraldespanden sat.

Så jeg købte altså i dyre domme et par træsko af træ - og de var så i løbet af vinteren blevet så slidte, at det var tid for nye såler. Da jeg var dreng, lavede man en ny sål ved at skære den ud af et bildæk, men så nemt er det desværre ikke længere. For moderne bildæk er fyldt med ståltråd - og det er komplet umuligt at skære i sådan et dæk.

Heldigvis har vi smeden på Øland i sådanne situationer. For i hans stærkt blandede varesortiment fandt jeg et sæt træsko-såler.

De blev indkøbt formedelst en tier - og i onsdagens silende regn hyggede jeg mig så i værkstedet med at forsåle min træ-træsko. Det var ren nostalgi - akkurat som min far gjorde det, da jeg var dreng.
Samtidig er samvittigheden god. Jeg har gjort noget for miljøet - og har nu træsko, der forhåbentlig kan klare et år mere, inden de skal have nye såler igen.

Imens kan jeg så overveje, om træskoene måske skal forstærkes med en metalsnude - for den slags forhandler smeden forresten også...

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Har du nogen ide om hvor man kan købe de gammeldags træskosåler

Jesper Hansen sagde ...

Jeg vil tro, at de kan skaffes hos en almindelig træskomager - og den slags findes der fortsat nogle stykker af rundt i landet. Prøv at google det.
Hvis du somme tider er i Malmø, har jeg også set, at der er en specialforretning for træsko midt i centrum...