fredag den 26. august 2011

Parkeringsservice II

For en god, gammel kværulant som denne blogger med en udtalt mistro til alt, hvad der lugter af systemer, er det ærligt talt lidt af en spand kold vand i hovedet, når man bare sådan uden videre får ret.
Men det er faktisk, hvad der er sket i sagen om den mystiske parkeringsforseelse fra Kayerødsgade i Aalborg.
Forleden dumpede et brev ind ad brevsprækken, hvor parkeringsfirmaet kortfattet meddeler mig, at p-vagten har begået en fejl, og at afgiften er annuleret.
Så denne lille historie endte altså lykkeligt, men ærlig talt også temmelig uforløst.
Lad gå med, at firmaet beklager. En undskyldning og en kompensation i form af en buket blomster, en æske chokolade eller en flaske god rødvin ville nok have været mere passende.
Men jeg finder det decideret upassende og uhøfligt, at firmaets medarbejder med et udenlandsk klingende navn ikke en gang har gjort sig den ulejlighed at underskrive brevet i hånden. Man kan åbenbart forvente lidt af hvert fra firmaer i vore dage.
Jeg har ellers i mine unge dage lært, at breve skal underskrives - og at det kun har gyldighed, når brevet er underskrevet med blåt. En simpel sikkerhedsforanstaltning der skal sikre mod massefremstillede og fotokopierede skrivelser.
Det efterlader et indtryk af, at det er åbenlys rutine sådan at annullere parkeringsafgifter. Det giver umiddelbart anledning til at spørge om, hvor mange gange om året man sådan sender ubegrundede anklager ud til uskyldige bilister. Gad vide, om det er sådan en pengemaskine, hvor man bare sender regninger ud i et fromt håb om, at folk betaler - for det kan alligevel ikke betale sig at klage.
Forresten rejser brevets formulering også en mistanke om, at firmaet har alvorlige personalepolitiske problemer, som bør tages op i samarbejdsudvalget eller af den relevante fagforening. Det er simpelthen upassende, at man i et sådant brev parkerer ansvaret hos en - ganske vist unavngiven - parkeringsvagt - i stedet for slet og ret at skrive: "Vi har begået en fejl." Formuleringen tyder på en ledelse, der åbenlyst anser sig for ufejlbarlig - og skulle der endelig ske en fejl, er det de forbandede medarbejderes skyld. Det er helt sikkert, at den slags nemt kunne udløse et fagligt møde på flere af de virksomheder, hvor jeg tidligere har været ansat - men det er nu også mit indtryk, at et godt, gammeldags fagligt møde ligesom er gået af mode, fordi vore dages unge allesammen tror, at de kan blive direktører - bare de ikke brokker sig over arbejdsforholdene. Men under alle omstændigheder er formuleringen ussel og tøsedrengsagtig og viser en ledelse totalt blottet for hår på brystet.
Som sagt - jeg burde være tilfreds med at være blevet frifundet for anklagerne, og jeg har da heller ikke tænkt mig at gøre mere ved det. Men historien efterlader ærlig talt indtrykket af et dybt uprofessionelt firma.

Jesper

2 kommentarer:

Per Gissel sagde ...

Hej Jesper,
Se nu lidt positivt på situationen. De har lige sparet (eller tjent) 590 gode danske kroner. Så køb du blomster, chokelade og en flaske .. og del med fruen .. boun divertimento e salute!
/Per

Jesper Hansen sagde ...

Hej Per
Du har ikke rigtig forstået det. Jeg har hverken sparet eller tjent 590 kroner, for det var en afgift, som jeg fuldstændigt uretmæssigt var blevet pålagt. Jeg var hellere gået i gældsfængsel end at betale dette beløb, og jeg havde gerne trukket firmaet gennem samtlige domstole i denne verden desårsag. Desuden har jeg haft udgifter til papir, printerblæk, strøm, fyldepen (til underskrift), konvolut, frimærker, telefon med mere som følge af, at dette firma åbentlyst ikke har styr på noget som helst.
Så det mindste de kunne gøre var da at sende en flaske...