Hvis du tror, at du har problemer, så glem det. Forestil dig, hvordan det er at være direktør i flybranchen i dag! Det er værre end at være træner i en af superligaens bundklubber.
Et udbrud på Island onsdag førte nemlig til et sammenbrud i Nordeuropa torsdag. Og nej, det er selvfølgelig ikke finanskrisen, jeg tænker på. Det er den store islandske vulkan Eyjafjallajökull, som i disse timer spyr milliarder og atter milliarder af syleskarpe, mikroskopiske glassplinter ud i atmosfæren. Her bliver de med årstidens vanlige vindretning blæst direkte ind over det nordeuropæiske luftrum - og torsdag førte det til den helt utrolige situation, at alle fly i blandt andet Storbritannien, Norge, Sverige, Finland og Danmark i løbet af dagen er blevet grounded. Luftrummet er simpelthen stängt, closed, lukket - og flyene er cancelled, innstillt, aflyst...
Sagen er den helt enkle, at flyver man ind i sådan en sky, bliver flyet i løbet af mindre end en time sandblæst ind til skelettet - og motoren forresten tilstoppet med en sej, tykflydende masse af smeltet glas. Så myndighederne har ikke haft noget valg til dette alvorlige skridt - som vil koste de i forvejen skrantende luftfartsselskaber milliarder af kroner i tabt omsætning og erstatninger til passagerer, som ikke kan komme frem. Og som i den sidste ende jo truer hele det spirende økonomiske forår. Muligvis står vi over for en krise, der kan resultere i et økonomisk tilbageslag på linje med det, som vi så efter 11. september.
Jeg var oppe torsdag allerede ved femtiden - og det var med vantro, at jeg så de første telegrammer om, at man overvejede at lukke det norske luftrum. I Nordnorge var flyveforbuddet indført allerede fra midnat, og som formiddagen skred frem, blev det en realitet i flere og flere zoner.
Billederne her er taget torsdag formiddag i Tromsø lufthavn. På apron holder tre store Boeing 737 uproduktive hen - og ingen ved, hvornår de kommer i luften igen. Måske i løbet af weekenden. Måske om et år. Nobody knows...
Hver af disse fly repræsenterer en værdi på cirka 70 millioner dollars - knap 400 millioner kroner. SAS har cirka 70 af typen - ud af en samlet flåde på cirka 125 fly, og Norwegian har 46 af slagsen.
Så der er nogen, som har større problemer end dig og mig. Finansdirektørerne i de store luftfartsselskaber må mildest talt føle det, som om den magelige direktions-kontorstol er blevet til et veritabelt katapultsæde. Men i modsætning til jetpiloterne, bestemmer de ikke selv, hvornår de skal skydes ud...
Mit største problem er sådan set, at jeg ikke kan komme til Danmark og passe min have i weekenden. For her i Nordnorge kan man ikke bare tage toget. Der findes nemlig slet ikke tog heroppe. Så jeg må nok se i øjnene, at jeg er grounded - også. Fjernt fra Limfjordens vande - og uden at vide, hvornår jeg kan komme hjem!
Ha' det
Jesper
Cycling instead of running
42 minutter siden
2 kommentarer:
Træls, og du kan ikke engang tage bilen.
Yes - dobbelt grounded! Tak for opmærksomheden.../-jeps
Send en kommentar