torsdag den 8. oktober 2020

Klænghuset

Panterly


Dagen begyndte før solopgang i Rold Vesterskov, som hører under Lindenborg Gods. To medarbejdere fra byggemarked-kæden Stark og en skovfoged fra Lindenborg Skovselskab skulle finde byens juletræ til Sisimiut - og jeg var inviteret med på skovturen.

Det blev en herlig morgen, hvor vejret efter årstiden artede sig fint. Vi fik et glimt af en flok krondyr, der græssede i en lysning, og skovene gav genlyd af hjortenes brunstbrøl.

Træet blev hurtigt fundet i den fine granskov, der er genrejst efter orkanen i 1982, så det var alt for hurtigt forbi.

På hjemturen besluttede jeg derfor at lægge turen forbi Buderupholm Statsskovdistrikt og Jamborettepladsen, hvor jeg som spejder har tilbragt mange gode timer. Det blev også til et gensyn med Klænghuset, hvor jeg overnattede den nat, hvor panteren var løs i Aalborg - og det derfor var forbudt at sove udendørs. Så vore dages coronalove er bestemt ikke første gang, at myndighederne har sat grænser for folkets udfoldelsesmuligheder.

Klænghuset var i øvrigt dengang ofte centrum for spejdernes aktiviteter i området. Jeg har blandt andet haft redaktion for en lejravis i huset - og det har også været brugt som proviantlager ved de store lejre.

Så klænghuset har altid været en del af mit liv - og jeg har aldrig undret mig over navnet. Men det gjorde min kusine fornylig, så her er forklaringen:

Et klænghus er et hus, hvor man klænger - som navnet siger. At klænge vil sige, at man får frøene fra kogler til at falde ud - og det foregår ved en tørreproces. Derfor var der i sin tid faktisk kun nogle store gulvflader, hvor koglerne kunne ligge og tørre - og derfor var det et glimrende sted at parkere en flok spejdere i sovepose for natten.

I følge alle ordbøgers moder, ODS, stammer ordet fra tysk, klengen - at få noget til at springe ud med en klingende lyd. Ordet findes også på norsk og svensk.

Jeg benyttede lejligheden til at kigge ind på Skov- og Naturstyrelsens kontor ved Skovridergården og fik en hyggelig snak med et par medarbejdere, der havde hørt om, men ikke personligt havde oplevet panternatten.

De fortalte, at Klænghuset i dag bruges som kantine for skovarbejderne og mødelokaler for Skov- og naturstyrelsen. Det er mindst en halv snes år siden, at huset er brugt til sit oprindelige formål. Buderupholm Statsskovdistrikt samler fortsat kogler til frø, men klængningen er - som så meget andet - blevet centraliseret og foregår nu på Statsskovenes Planteavlsstation i Krogerupskovene ved Humlebæk i Nordsjælland.

Ingen kommentarer: