søndag den 7. oktober 2018

Vejret Rundt

Ikke vred, men skuffet over TV2

"Vejret Rundt" er titlen på en fotoudstilling i Rundetårn arrangeret af TV2 Vejret. På udstillingen, der havde fernisering fredag, viser og forklarer TV2's meteorologer forskellige vejrsituationer i en vistnok tilstræbt kunstnerisk ramme.

Det skuffende resultat i Rundetårn.
 Mobilfoto: Lone Seir, TV2
Det var da heller ikke uden stolthed, at jeg for nogen tid siden fik en opfordring til at bidrage med et nordlysfoto, som jeg producerede tidligere på året under Arctic Circle Race i Sisimiut. Jeg er altid til fals for smiger og slesk tale, så jeg sagde naturligvis ja til opfordringen.

Da jeg ikke havde mulighed for at deltage i ferniseringen, havde jeg bedt om at få et billede fra begivenheden med mit foto på.

Jeg må indrømme, at jeg blev meget skuffet, da jeg modtog billedet. Det viser sig, at TV2 har valgt at samkopiere mit foto med et andet noget overeksponeret nordlysfoto på trods af, at jeg i leveringsbetingelserne meget tydeligt havde gjort opmærksom på, at den slags ikke er tilladt uden min godkendelse.

Samkopieringen ødelægger både kompositionen og stemningen i mit nordlysfoto - og da det indkopierede foto er meget lyst og temmelig sikkert i det hele taget ikke efterbehandlet, tager det hele opmærksomheden. Det er bare ikke i orden.

Derfor er jeg skuffet - ikke vred, for sket er sket, men jeg finder det særdeles uprofessionelt, hvilket jeg også har gjort den fynske TV-station bekendt med. For fuldstændighedens skyld skal det så også med, at jeg senere på lørdagen modtog en uforbeholden undskyldning fra TV2, som erkender, at det er uprof.

Udstillingen i Rundetårn fortsætter frem til den 11. november 2018.

Ingen kommentarer: