Immaqa over hele linien
Nu er forsinkelser i flytrafikken jo ikke et helt ukendt fænomen i Grønland, men genvordighederne begyndte allerede i lufthavnen i Aalborg.
Jeg skulle afsted med SAS klokken 8.30, men umiddelbart efter check-in, blev afgangen udskudt til 10.00 på grund af tekniske problemer med flyet. Det var problematisk, for Air Greenland flyver om torsdagen normalt fra København klokken 11.00, så det ville i hvert fald blive på hængende hår.
På den anden side var forsinkelsen også en slags held i uheld, for pludselig opdagede jeg, at jeg havde glemt mit pas. Og på grund af forsinkelsen var der tid til at få lavet et midlertidigt såkaldt provisorisk pas på den hyggelige nærpolitistation i Nørresundby, der meget belejligt ligger lige ved siden af lufthavnen.
Klokken havde passeret 10.00, da Airbussen fra verdens mest præcise flyselskab, SAS, satte kursen mod Kastrup - og jeg havde ærligt talt opgivet at komme til Grønland samme dag. Men sommetider sker der det helt sjældne, at der faktisk er mennesker, der tænker sig om og gør noget helt usædvanligt for at få tingene til at fungere. Så i Kastrup havde man fået det arrangeret, så SAS-maskinen parkerede ved siden af Air Greenland-flyet på C-fingeren. Normalt lander Aalborg-maskinen ved D-fingeren, og Air Greenland ved B-fingeren - og der er altså meget langt at gå. Men ikke denne dag, hvor Air Greenland oven i købet ventede pænt på en snes passagerer fra Nordjylland.
Så gik turen endelig mod Grønland, men heller ikke her uden gnidninger. For også Air Greenland havde tekniske problemer, så selskabets A-330 var skiftet ud med en wetleaset udgave fra portugisiske Hifly. Wetleaset vil sige, at flyet er lejet med personale - og det portugiske personel lever kun i ringe grad op til den standard, der ellers er normalt på ruten. Oven i købet var der modvind og kraftig turbulens på turen, så en stor del af den over fem timer lange flyvetur sad vi fastspændt i sæderne uden servering, mens flyet bumpede over Nordatlanten.
Vi landede noget forsinket i Kangerlussuaq klokken 12.30 lokal tid, hvor det for sjælden gangs skyld var snevejr og sølle 22 frostgrader. Det er nærmest varmt i Kangerlussuaq efter årstiden.
Forsinkelsen gjorde ikke så meget, for vejret var skidt på vestkysten - og for mit vedkommende blev afgangen til Sisimiut udskudt adskillige gange, inden vi endelig kom afsted med tre timers forsinkelse.
Det var ikke uden betænkeligheder, jeg tog ud på den 25 minutter lange flyvetur, for lufthavnen i Sisimiut er notorisk berygtet for turbolensen fra Præstefjeldet, men det blev faktisk en flot og rolig flyvetur, hvor vejret blev helt fint inden landingen.
Så vel ankommet til Sisimiut og mit logi for de næste fem måneder blev det lige til et enkelt foto af dagens sidste solstråler på toppen af Kællingehætten - og det blev forresten dagens eneste foto. Fototasken var pakket så hårdt, at jeg ikke nænnede at fotografere undervejs på dagens lange og lettere besværlige tur fra det nordjyske til det vestgrønlandske...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar