Maritimt udsalg
Jeg husker, da de blev bygget i tresserne. Dengang var de nationens stolthed, der skulle sikre danskens vej til ros og magt - og ikke mindst den en gang så vigtige sejlads mellem landsdelene. Sidenhen har broer, global opvarmning og større motorkraft i handelsskibene overflødiggjort den statslige isbrydning - og for en kold regnehjerne er salget derfor en naturlig konsekvens af det såkaldte fremskridt.
Men det er flotte skibe, og for en nostalgiker giver det et stik i hjertet at se skibene sådan ligge uvirksomme hen, mens jeg tænker på, om ikke de kunne bruges til en eller anden form for forskning og suverænitetshævdelse i den arktiske del af Kongeriget.
Danbjørn og Isbjørn fik en storebror i form af statsisbryderen Thorbjørn så sent som i 1980. Thorbjørn blev allerede i 2013 solgt til Nordane Shipping i Svendborg, hvor isbryderen nu ligger - lige så uvirksom som Danbjørn og Isbjørn. Jeg talte dengang med rederiet, som dog ikke ville (og sikkert heller ikke kunne) sige noget om, hvad planerne var for isbryderen.
Isbryderne var senest i aktivitet i vinteren 96/97. Den gang bestod isbryderflåden desuden af den noget mindre Elbjørn bygget i 1956, der efter et motorhavari blev oplagt og senere solgt. Elbjørn er i dag restaurationsskib i Aalborg.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar