Kommunalreformen 10 år efter
I 2007 forlod jeg mit elskede Grønland. I 12 år havde jeg
haft et dejligt, spændende, lærerigt og ikke mindst travlt job som
informationschef i den daværende grønlandske hovedstadskommune, Nuup Kommunea.
Jeg forlod jobbet stille og roligt uden smækken med døren,
men årsagen var den forestående kommunalreform, som blev gennemført i Grønland
med et par års forsinkelse i forhold til Danmark. Jeg havde simpelthen svært
ved at se mig selv deltage i en proces, der på trods af løfterne om det
modsatte, helt sikkert ville gøre det både dyrere og mere besværligt at være
borger i Nuuk.
Ligesom i Danmark var politikerne ramt af hang til
megalomani og lokkede i forjættende toner med synergieffekter, færre
omkostninger til administration, stordriftsfordele og udsigten til stærke,
såkaldt faglige miljøer, som kunne yde borgerne verdens bedste og mest
kvalificerede bistand i stort set alle livets spørgsmål. Det ville i hvert fald
blive bedre for både børnene, for pensionisterne og for miljøet.
For de kommunale cheflag var det i almindelighed nøglen til
paradis, hvor man kunne få lov at omstrukturere og lave om, dele og herske, fyre
og ansætte i stor stil og i det hele taget bruge en masse arbejdstid på at
ryste posen i stedet for at tjene
borgerne, som egentlig er dem, der betaler lønnen.
Jeg havde som sagt ikke lyst til at deltage i denne proces,
og eftertiden har jo givet mig ret – uanset om vi taler Danmark eller Grønland.
Administrationerne er ikke blevet billigere, borgerbetjeningen er ikke blevet
bedre, men afstanden mellem politikerne og borgerne er blevet længere end
nogensinde før i Danmarkshistorien.
Kommunalforskeren Roger Buch har derfor en pointe, da han
fornylig i den grønlandske radioavis fortalte, at hele formålet med
kommunalreformen var at gøre det lettere for politikerne at træffe ubehagelige
beslutninger. Når politikerne ikke længere ser vælgerne i øjnene i dagligdagen,
bliver beslutninger om skolelukninger og besparelser alt andet lige nemmere.
Nøgleordet i kommunalreformen var professionalisering og
skabelsen af faglige miljøer. Professionaliseringen har ført til, at tidligere
tiders sognerådsformand, hvis eneste honorar var mødecigarer og en god frokost,
nu er erstattet af en borgmester til direktørløn.
Den gamle sognerådsformand mødte sine vælgere hver dag, så
han brugte ikke penge på unødigt lir, men betragtede sognekassen som sin egen –
og derfor blev der kun brugt penge på formål og mennesker, som der var bred
enighed og konsensus om.
I dag tilbringer kommunalpolitikerne det meste af tiden på
rådhusene, og de spiser såmænd også i samme kantine som embedsmændene. Det er
forklaringen på, at sparerunderne altid går ud over de varme hænder ude i
marken, mens politikerne holder hånden over administrationen på rådhuset. Det
er jo svært at skære ned på folk, man skal se i øjnene. Det ved de kommunale
chefer udmærket – og det er forklaringen på, at forvaltningerne lige så stille
bliver fjernet fra de gamle rådhuse og til en central placering i på et
splinternyt rådhus i kommunens største by, så cheferne er sikre på en plads ved
borgmesterens bord. På den måde har kommunalreformen føjet et yderligere trin til udkants- og centraliseringsproblematikken.
Det er også en myte, at de faglige miljøer skaber bedre
service og løsninger til gavn for borgerne. For kendsgerningen er jo, at det
faglige miljø ofte bliver en kaffeklub, hvor man sidder og bekræfter hinanden
i, at det er svært – og at den eneste løsning på problemet altid er flere
specialister og flere ressourcer. Ræsonnementet er jo, at hvis ikke det er
svært, er der jo slet ingen grund til at have et fagligt miljø og en kaffeklub.
Så her har vi forklaringen på, hvorfor det ikke er blevet nemmere, men sværere
at være dansker.
De faglige miljøer – og ikke mindst chefernes status – afgøres
af, hvor mange ansatte der er i et givet område. Kommunale chefer er som oftest
imperiebyggere, der godt vil være med til besparelser – bare ikke på deres eget
område, for så vil det blive klart, at de ikke er opgaven voksen.
Jeg tror altså ikke på, at professionalisering og faglige
miljøer er vejen frem. Snarere skal vi give mere plads til glade amatører, der
har hjertet det rette sted – og som ikke ser på lønningsposen, når der skal
gøres gode gerninger. Et lokalsamfund på få hundreder mennesker kan – når det
gælder – meget mere end en hær af professionelle. Bare de ikke bliver knægtet
af partipolitik, bureaukrati, mærkelig forordninger, notatpligt og
momsregnskaber.
Kommunalreformen er med mine øjne en stor fiasko, fordi det
hverken er blevet nemmere eller billigere at være dansker – men det allerværste
er, at reformen har fjernet det direkte bindeled mellem politikere og
lokalsamfund. Den nødvendige basale politiske diskussion mellem borgere og
politikere over hækken er forsvundet. Nu foregår det allerhøjst på borgermøder
og såkaldte dialogmøder, hvor resultatet ofte er givet på forhånd. Mange
borgere føler sig derfor magtesløse – og så er der kun et raserianfald på
Facebook tilbage.
Kvaliteten i den politiske debat vil stige betydeligt, hvis
vi vender tilbage til de gamle sogn, hvor den politiske debat foregår over
hækken og i Brugsforeningen, så alle borgere med lethed kan få en politiker i
tale.
Derfor er det min overbevisning, at vi skal tilbage til en
kommunestruktur fra før kommunalreformen i 1970, hvis ikke vi skal ende med en
politisk kultur, hvor det er de højestråbende på Facebook, pressen,
pressionsgrupper, interesseorganisationer, fagforeninger og
miljøorganisationer, der har magten.
Klummen er skrevet på opfordring af Nordjyske Stiftstidende og bragt den 4. december 2016 i forbindelse med avisens markering af tiåret for kommunalreformen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar