torsdag den 22. december 2016

Baaja

Grønlandsk øl

Drømmen om eget fadølsanlæg kom inden for rækkevidde.
I mine unge dage havde jeg en drøm om en hjemmebar med eget fadølsanlæg. Det var sådan en rigtig drengerøvsdrøm.

Hjemmebaren har jeg dog, men indtil videre er det ikke rigtig blevet til noget med fadølsanlægget. Godt det samme for efterhånden drikker jeg mere vin end øl. Men da jeg forleden havde nogle af de gamle spejdere til en rigtig mande-julefrokost, kom jeg alligevel drømmen et skridt tættere.

Frokosten bestod af en lang række af julens specialiteter - de fleste af dem hjemmelavede, og det blev helt planmæssigt skyllet ned med øl og brændevin i forsvarlige mængder.

Grønlandsk fadøl i glasset på Øland.
Bäja smager godt og er et
ualmindelig vellykket bryg.
Men i al det hjemmelavede havde jeg fået lyst til et mere eksotisk indslag, så der skulle også serveres grønlandsk øl til frokosten. Det er nemlig blevet muligt at købe grønlandsk øl i Danmark, efter at Sigurd Müllers Vinhandel i Aalborg er begyndt at importere gyldne dråber fra Godthaab Bryghus - brygget på det dejligste, bløde vand fra indlandsisen.

Vinhandlen sælger blandt andet en øl kaldet Bâja på femliters dåser, der med lidt god vilje kan gå for at være et fadølsanlæg. Så sådan en dunk øl blev indkøbt til julefrokosten i god tid. Og det var da ikke uden stolthed, at jeg serverede de gyldne dråber til julefrokosten.

Til at begynde med var der godtnok rigeligt med skum, men efterhånden som trykket lettede, fungerede det ganske fint - og flot så øllet ud i glassene. Det smagte også godt, men det vidste jeg i forvejen. For Bäja er den samme øl, der strømmer gennem Hotel Godthaab-koncernens mange fadølsanlæg og sælges i Nuuk under navnet Moskus.

Det er en klassisk classic med et rødligt skær og god fylde i smagen. Alt i alt et meget vellykket bryg, som jeg gennem tiderne har drukket adskillige glas af. En halv liter kostede på Daddys 72 kroner, da jeg var i Nuuk i september, og det er faktisk en god og fornuftig pris efter grønlandske forhold. I Danmark ligger prisen på 400 kroner for fem liter i vinhandelen, og der er vi nok oppe på kanten af, hvad den kan bære - men omvendt så er det jo et eksotisk indslag, så det skal jo heller ikke være billigt.

Øldåsen voksede som en
 svensk dåse surströmning.
I øvrigt var jeg ved at komme galt afsted med det grønlandske øl - for af en eller anden grund var gæringen ikke stoppet i den første femliters dåse, jeg havde hjembragt. Den bulnede ud som en dåse svensk surströmning.

Jeg turde ikke have den indendørs, så den blev i al hast kørt retur til Sigurd Müller, hvor den naturligvis blev byttet - med et forsigtigt smil, for også her var man bekymret over at have dåsen indendørs - og det var vist ikke helt uden nervøse trækninger, at ekspedienten bar den voksende øldåse tilbage til lagret. Måske sagen burde have været overdraget til Rulle-Marie og Hærens Ammunitions-rydningstjeneste?

I øvrigt undrer det mig, at produktet markedsføres under navnet Bâja. Det er gammel grønlandsk retskrivning, for efter den grønlandske retskrivningsreform i 1973, bør det staves Baaja - og som den skarpe læser sikkert har gættet, betyder det slet og ret bajer.
Håndteringen af denne tønde øl burde nok være overladt til Rulle-Marie..

Ingen kommentarer: